Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag07.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Radiohjälpen lanserar digital insamlingsbössa

Publicerad: 7 December 2012, 07:48

Radiohjälpen lanserar en ny tjänst som gör att alla med en smartphone kan förvandla den till en digital insamlingsbössa. Genom att starta en insamling i sin telefon och med hjälp av SMS samla in pengar till Radiohjälpen har man ett komplement till den traditionella plastbössan.


Ämnen i artikeln:

Musikhjälpen

Den digitala insamlingsbössan fungerar på så sätt att insamlaren skickar  ett sms till den som vill vara med och bidra. Givaren bekräftar genom  att svara och 50, 100 eller 200 kronor skickas då till Radiohjälpen.

Den digitala insamlingsbössan är gjord som en mobilsajt för att kunna  fungera på så många smarta mobiltelefoner som möjligt och SMS:en är  kopplade till det nummer som Radiohjälpen använder i sina insamlingar:  72 999. Pengarna går direkt till Radiohjälpen.

Först ut att använda den är Musikhjälpen i Sveriges Radio.

– Det känns fantastiskt att kunna lansera den här tjänsten lagom till  Musikhjälpen som vi vet attraherar den unga generationen. Att unga  människor och en mobiltelefon hör ihop det vet vi och nu finns ett  insamlingsalternativ till de som inte har kontanter på sig, säger Per  Byman, generalsekreterare för Radiohjälpen, i en kommentar.

För alla de som har den digitala insamlingsbössan kommer det dessutom att levereras exklusivt innehåll.

– Detta är den enda platsen där publiken kommer att få  direktrapportering inifrån glasburen från programledarna, säger Cajsa  Lindberg, projektledare för innehållet i Musikhjälpen 2012.

Den digitala insamlingsbössan är utvecklad av digitala designbyrån Doberman och mobillösningsföretaget Unwire.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Musikhjälpen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.