Reklam
Radioreklamen som pratar med din mobil prisas
Publicerad: 20 april 2016, 14:01
Saatchi & Saatchi plockar hem Guldägget.
Foto: Kampanjbild
Toyota och Saatchi & Saatchi använde en radioreklam till att integrera med bilförares mobiltelefoner. Nu prisas ”Ett SIRIöst Meddelande” med Guldägget.
Reklamen togs fram i syfte för att få folk att tänka efter innan de använder mobilen under körning. Det hela går till så att radiospoten säger till mobiltelefonen att försätta sig i flygplansläge utan någon mänsklig interaktion. Denna sker via Siri i Apples telefoner.
Saatchi & Saatchi Stockholm vinner nu Guldägget med ”Ett SIRIöst Meddelande”. Motiveringen lyder:
”Människan är ganska kass. Den är såklart bra på vissa saker, men ofta är den riktigt usel på att förstå vad som är bäst för den – hur den till exempel ska göra för att skydda sig själv och andra från fara. Då är det bra att robotar finns. Hej Siri, dela ut guldägget i radio!”
Årets ena Silverägg går till DDB Stockholm för kampanjen ”Anti sleep Assist” för McDonal’ds Sverige och det andra går till Åkestam Holst med ”Keep the flame burning” för Primus.