Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Radiotjänst fortsätter att smygfilma

Publicerad: 9 april 2008, 14:49

Våren 2007 genomförde Radiotjänst en upphandling av reklambyrå. Valet föll på Draftfcb. Nu kommer byråns andra stora kampanj för kunden. Fokus ligger på smygfilmning.


Samtidigt som Radiotjänst valde ny byrå bestämde de sig också för att skifta fokus från att vara anklagande till att tacka de som faktiskt betalar.

Den nya kommunikationsplattsformen lanserades i september. Målet var dels att visa upp Radiotjänst nya ”morot istället för piska” syn och dels att göra uppdelningen mellan Radiotjänst och SVT, UR och SR tydligare för tittarna. Den nya synen kommunicerades med hjälp av en rad filmer i SVT som byggde på klassiskt sponsorfilmsformat.

Nästa våg av reklamfilmer från Draftfcb, varav den första släpptes i mars, tar hyllningen till dem som betalar ett steg längre. Nu genomförs smygfilmningar på strategiskt utvalda platser där ett par människor går fram till helt ovetande ”betalande” personer och sjunger en lovsång till dem. Den första filmen utspelade sig på ett bibliotek. Nu släpps den andra filmen baserad på samma koncept.

– Filmen är en del i samma serie fast denna gång har vi bytt miljö och befinner oss i en simhall. Hela kampanjen går ut på att man hela tiden tackar slumpvis utvalda personer, säger Jesper Eronn, copywriter på Draftfcb.

Ett visst mått av överraskning förekommer i filmerna. I denna film är dock huvudpersonen insatt i att något kommer att hända.
– En del av dem som är med vet vad som ska hända, även om det inte är meningen att man ska veta om det, och en del är totalt ovetande. Idén är inte genomförbar annars, säger Jesper Eronn.

Filmen kommer till en början endast att sändas på SVT. Eventuellt kommer filmen även att släppas på nätet längre fram. Draftfcb tittar även på print utifrån samma koncept.

Läs även: radiotjänst byter kommunikationsstil

Radiotjänst

Byrå: Draftfcb
Arbetsgrupp: Andreas Englund ad, Jesper Eronn copywriter, Per Hellberg projektledare, Camilla Oksa produktionsledare, Marcus Sundquist byråproducent
Produktionsbolag: Mister Krister
Jens Sjögren och Henning Mark regissörer

Linda Fagerlind

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.