Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Radiotjänst inspireras av Hassan

Publicerad: 5 december 2008, 15:31

Radiotjänst bytte byrå och koncept. Från att ha jagat skolkare började de förra året istället tacka de som betalar. Nu kommer ytterligare filmer på temat och samtidigt testar Radiotjänst radio som medieval.


Radiotjänst har gjort en del radio även tidigare men nu gör de en rejäl satsning på mediet. Den 18 december är det premiär för nästa omgång av reklamfilmer från reklambyrån Draftfcb och samtidigt släpps radiospotar där inspirationen hämtats från Hassan.

– För radio gällde det att hitta en uppenbart laddad ljudmiljö som blev lite busigt spännande. Vi har gjort det lite som riktiga reporterbus, till exempel som Hassan. De krävdes en del jobb för att hitta bra situationer men det blir riktigt kul när man hittar den där laddningen. Det viktiga är att man rör sig ute i verkligheten, säger Jesper Eronn, copywriter på Draftfcb.

Radiospotarna är inte inspelade ännu.

Per Leander, kommunikationschef på Radiotjänst, säger att de hittills satsat för lite på radio.
– Vi har gjort en del radio tidigare men om du frågar mig är det alldeles för lite. Nu gör vi en större satsning där vi jobbar med ett externt produktionsbolag. Vi ville dels få in lite nytt blod och nya idéer dels satt vi trångt produktionsmässigt internt.

Förutom radio är tv en stor del av vinterkampanjen. Liksom tidigare väljer Radiotjänst att tacka dem som betalar men denna gång handlar det om lite mer gerillametod i inspelningen.
– Vi har spelat in två eller tre filmer. De som kommer nu i december är lite enklare än de tidigare tre. Teamet har åkt runt och gjort en massa påringningar hos folk och det hela är ännu mer improviserat än tidigare, säger Jesper Eronn.

De tidigare filmerna var ”Biblioteket”, ”Simhallen” och nu senast ”Matbutiken”. Alla tre har blivit uppmärksammade. Nu har byrån valt att åka runt och ringa på hemma hos människor och sedan skaffa godkännande i efterhand. Vid de tidigare filmerna var delar av offren medvetna om att något skulle hända.
– De tidigare har det varit lite större arrangemang och förberedelser runt omkring. De här är lite mer high chaparall och så fick vi se vad vi gjorde av det. De flesta tyckte att det var jätteroligt men alla vågade sedan inte vara med. Men det har inte varit några direkt negativa reaktioner. De flesta tyckte att det var okej att både bli utsatt för buset och att det blev en film av det, säger Jesper Eronn.

Radiotjänst

Per Leander, kommunikationschef
Byrå: Draftfcb
Arbetsgrupp: Andreas Englund ad, Jesper Eronn copy, Per Hellberg projektledare, Marina Floresjö produktionsledare
Produktionsbolag: Mister Krister
Regissörer/fotografer: Jens Sjögren och Henning Mark
Byråproducent: Lena von den Burg, Colony

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.