Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 24 juni 2013, 09:32
Tack-konceptet blev en prisad jättesuccé.
Radiotjänst har kört nedlagda Draft FCB:s Tack-koncept i cirka 2,5 år, men nu byter man upplägg från och med i höst: – Det blir tjatigt att köra samma sak om och om igen, säger Carl-Gustav Johansson, vd på Radiotjänst.
”Tack för att du har betalat din tv-avgift”.
Så lyder det numera klassiska budskapet i Radiotjänsts reklamkoncept som vann Cannes-lejon, Guldägget och 100-wattaren. Bakom konceptet låg Jesper Eronn och Andreas Englund på dåvarande Draft FCB. Men inget varar för evigt och nu ska det bytas ut.
Radiotjänst arbetar för närvarande ihop med sin reklambyrå Ruth samt ett antal marknadsföringsexperter för att komma fram med ett nytt reklamkoncept:
– Allt lutar åt att vi lämnar Tack-konceptet. Vi räknar med att hitta på något annat roligt till hösten, säger Carl-Gustav Johansson, vd på Radiotjänst.
Målsättningen är naturligtvis att uppmuntra fler att betala sin tv-avgift.
Radiotjänst fick in 15 500 nya licenstagare under 2012, enligt den senaste årsredovisningen.
Radiotjänst prognos för helåret 2013 hade satts till 25 000 nya licenstagare, men efter en intensiv jakt under våren på ägare till såväl datorer som surfplattor är Radiotjänst redan uppe i 55 000 nya licenstagare.
Förvaltningsrätten i Luleå meddelade idag ett 20-tal domar i mål som rör radio- och tv-avgifter för datorer och surfplattor och kom fram till att avgiften ska betalas.
Carl-Gustav Johansson sticker inte under stol med att beslutet underlättar licensjakten:
– Vi använder telemarketing och kontaktar hushåll som ännu inte har betalat och informerar om våra regler, säger Carl-Gustav Johansson.
Hur är det med pejlandet?
– Pejling är ett förlegat begrepp. Vi har inte pejlat sedan 1990. Så det är mer något som lever kvar i folkmun, säger Carl-Gustav Johansson, som själv är en riktig långvägare inom Radiotjänst och har arbetat med alltifrån it- till ekonomifrågor.
Så den som inte betalar behöver inte vara rädd för att någon knackar på dörren med andra ord?
– Det kan ändå hända, men då handlar det inte om att man har pejltat hushållet i fråga i så fall, säger Carl-Gustav Johansson.
Har du några bonusvillkor om du får in fler tv-avgifter?
– Nej, varken jag eller någon av mina medarbetare har sådana villkor, säger Carl-Gustav Johansson.
Det var en diskussion för ett tag sedan där du och er ordförande tillika SVT:s vd Eva Hamilton verkade ha olika åsikter om licensjakten?
– Hon blev missförstådd av medierna och citerades som att Radiotjänst skulle ligga lågt, men jag arbetade såklart utefter den plan som hade satts upp av styrelsen. Så det finns inga motsättningar oss emellan, säger Carl-Gustav Johansson.
Karl-Johan Byttner