Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Radiotjänst skrotar Tack-konceptet

Publicerad: 24 juni 2013, 09:32

Tack-konceptet blev en prisad jättesuccé.

Radiotjänst har kört nedlagda Draft FCB:s Tack-koncept i cirka 2,5 år, men nu byter man upplägg från och med i höst: – Det blir tjatigt att köra samma sak om och om igen, säger Carl-Gustav Johansson, vd på Radiotjänst.


”Tack för att du har betalat din tv-avgift”.

Så lyder det numera klassiska budskapet i Radiotjänsts reklamkoncept som vann Cannes-lejon, Guldägget och 100-wattaren. Bakom konceptet låg Jesper Eronn och Andreas Englund på dåvarande Draft FCB. Men inget varar för evigt och nu ska det bytas ut.

Radiotjänst  arbetar för närvarande ihop med sin reklambyrå Ruth samt ett antal  marknadsföringsexperter för att komma fram med ett nytt reklamkoncept:
– Allt  lutar åt att vi lämnar Tack-konceptet. Vi räknar med att hitta på något annat roligt till hösten, säger Carl-Gustav Johansson, vd på  Radiotjänst.

Målsättningen är naturligtvis att uppmuntra fler att  betala sin tv-avgift.

Radiotjänst fick in 15 500 nya licenstagare under  2012, enligt den senaste årsredovisningen.

Radiotjänst prognos för  helåret 2013 hade satts till 25 000 nya licenstagare, men efter en  intensiv jakt under våren på ägare till såväl datorer som surfplattor är  Radiotjänst redan uppe i 55 000 nya licenstagare.

Förvaltningsrätten i  Luleå meddelade idag ett 20-tal domar i mål som rör radio- och tv-avgifter  för datorer och surfplattor och kom fram till att avgiften ska betalas.

Carl-Gustav Johansson sticker inte under stol med att beslutet underlättar licensjakten:
– Vi  använder telemarketing och kontaktar hushåll som ännu inte har betalat  och informerar om våra regler, säger Carl-Gustav Johansson.

Hur är det med pejlandet?
–  Pejling är ett förlegat begrepp. Vi har inte pejlat sedan 1990. Så det  är mer något som lever kvar i folkmun, säger Carl-Gustav Johansson, som  själv är en riktig långvägare inom Radiotjänst och har arbetat med  alltifrån it- till ekonomifrågor.

Så den som inte betalar behöver inte vara rädd för att någon knackar på dörren med andra ord?
– Det kan ändå hända, men då handlar det inte om att man har pejltat hushållet i fråga i så fall, säger Carl-Gustav Johansson.

Har du några bonusvillkor om du får in fler tv-avgifter?
– Nej, varken jag eller någon av mina medarbetare har sådana villkor, säger Carl-Gustav Johansson.

Det  var en diskussion för ett tag sedan där du och er ordförande tillika  SVT:s vd Eva Hamilton verkade ha olika åsikter om licensjakten?
– Hon  blev missförstådd av medierna och citerades som att Radiotjänst skulle  ligga lågt, men jag arbetade såklart utefter den plan som hade satts upp av  styrelsen. Så det finns inga motsättningar oss emellan, säger  Carl-Gustav Johansson.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.