Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Radiotjänsts kampanj kidnappad

Publicerad: 15 april 2010, 11:35

Radiotjänsts omtalade kampanj tackfilm.se har blivit en stor succé – även internationellt. Men nu har en rysk sajt kopierat filmen och tar betalt av användaren som vill se sitt eget ansikte i filmen.


Ämnen i artikeln:

DraftFCBRadiotjänst

Sajten Hero 2012 har kidnappat den svenska kampanjen Tackfilm.se från Radiotjänst.

Tackfilm har visats över 5 miljoner gånger i Sverige. Den har även gjorts i en version som är textad på engelska. Den har visats 30 miljoner gånger. Men trots att det finns en internationell version så har en rysk sajt hittat ett sätt att tjäna pengar på Radiotjänsts lösning.
– De har snott hela det filmade materialet. Sedan har de själva gjort en rendering så ayy man kan lägga upp sin bild och dubbat filmen till ryska, så det är ganska avancerat, säger Jesper Eronn, copy på Draft FCB som ligger bakom kampanjen.

Den ryska sajten tar också betalt av de användare som vill se hela den färdiga filmen. På reklambyrån har man svårt att stoppa kapningen.
– Det står inte vem som ligger bakom sajten. Men jag vet att Radiotjänst undersöker vad de kan göra.

I Radiotjänst kampanj är det gratis att ladda upp sin bild och göra sin egen film.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

DraftFCBRadiotjänst

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.