Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 10 december 2010, 10:12
Formel 1-chefen Bernie Ecclestone är känd för att göra bra affärer. Nu har han gjort en klockannons av rånet på honom själv för tre veckor sedan.
Överfallsrånet som blev en annons.
Britten Ecclestone har varit en maktfaktor inom F1 cirkusen i 20 år och gjort sig känd för att vara en skicklig affärsman.
För tre veckor sedan blev han brutalt överfallen och rånad utanför sitt hem i London. Rånarna kom över värdesaker för 200 000 euro, bland annat en Hublotklocka.
Direkt efter rånet tog Ecclestone kontakt med Hublot, som är F1:s klocksponsor, och föreslog att man skulle göra en annons av händelsen.
Och i onsdags publicerades annonsen med Ecclestones misshandlade ansikte och texten See what people will do for a Hublot” i Financial Times och Herald Tribune.
En del kanske uppfattade det som osmakligt men Marketing Weeks expert på lyxvarumärken Mark Ritson hyllar Hublots agerande.
– Varumärket är byggt på ”big bang” – en konfrontation mellan oväntade saker i en explosion av energi och kraft, säger han till Marketing Week.
– Hublot visar de andra hur man ska göra jobbet.