Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag13.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Rapport från Italiens annonsmarknad

Publicerad: 18 Mars 2020, 12:58

Tomas Bacoccoli jobbade tidigare som radiochef på MTG, idag NENT, i Sverige.

Foto: Privat

MTG:s tidigare radiochef Tomas Bacoccoli, sedan sex år tillbaka bosatt norr om Rom, vittnar om en annonsmarknad som han knappt vill beskriva som en marknad.


Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

Redan i mitten och slutet av februari började coronaviruset covid-19 att sprida sig till Italien och speciellt de norra delarna av landet. Rörelsebegränsande åtgärder började tas till kring den 24 februari och den 8 mars sattes området Lombardiet i fullständig karantän, ett beslut som dagen efter började gälla även i resten av landet.

Sedan sex år tillbaka bor Tomas Bacoccoli, tidigare radiochef på MTG och krönikör hos Dagens Media, i Umbrien norr om Rom där han tillsammans med familjen producerar olivolja. Området har hittills klarat sig bättre än andra delar av landet men befinner sig likväl i karantän.

Precis som i Sverige har coronavirusets spridning fått omfattande konsekvenser för annonsmarknaden i Italien. Tomas Bacoccoli, som varit i kontakt med tidigare branschkollegor i Rom och Milano, berättar om reklamblock som både inleds och avslutas med information till allmänheten och däremellan består av reklam från dagligvaruhandeln, apotek och försäkringsbolag.

– Så fort karantänen utlystes frystes all aktivitet på säljbolag, medie- och reklambyråer. Annonsmarknaden går inte längre att beskriva som en marknad, säger han till Resumé och fortsätter:

– Det tog några dagar att ställa om men nu kan man se att en stor skillnad i tonalitet hos de bolag som fortfarande annonserar. All klämkäckhet, kaxighet och humor antingen tonades ned eller försvann helt.

På företagsfronten berättar han att de flesta gör vad de kan för att hjälpa till. De stora tv-bolagen har gjort allt innehåll för existerande kunder gratis och de som tidigare inte varit kunder får kraftigt nedsatta priser. På telekomsidan har bolagen gett fri tillgång till surf för att underlätta skolornas, som stängts ned, hemundervisning.

Än så länge har de stora nedskärningarna inte börjat. Tomas Bacoccoli tror att det beror på att den italienska regeringen meddelat att de kommer att betala löner, om än kraftigt minskade, till alla de som påverkas. Precis som i Sverige har bankerna även infört lättnader gällande amorteringar på lån.

Enligt Tomas Bacoccolis uppgifter råder det störst oro på de byråer som har en stor andel kunder inom turistnäringen, som är en av Italiens viktigaste industrier. 

– De är förstås jätteoroliga för de uppsägningar som oundvikligen kommer att komma. Exakt hur det utvecklas återstår att se men man ska komma ihåg att Italien sedan finanskrisen inte har haft samma goda ekonomiska utveckling som Sverige, säger han.

I dagsläget upplever han att alla, såväl civilsamhället som det offentliga och näringslivet fokuserar på att dra åt samma håll och föregå med gott exempel.

– Under intervjuerna håller reportrarna avstånd och landets kändiselit, vilket till stor del består av fotbollsspelare, har fått en viktig roll i att sprida budskapet om social distansering.

Själv upplever han att det offentliga samhällets kommunikation i Italien varit mer handfast och allvarstyngt än i Sverige.

– Jag upplevde inte den förvirring här som jag upplevt via media från svenska myndigheter. All info om att verkligen hålla sig till karantänen, tvätta händerna, social distansering och så vidare har verkligen hamrats in här. Alla sitter framför tv-apparaterna så tv blir ett väldigt effektivt sätt att kommunicera. I Sverige upplever jag att myndigheterna främst fokuserat på att undvika att paniken sprider sig, här bekräftade man den oron många känt vilket jag tror ger lite mer tyngd till budskapen.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.