Reklam
Rapport från öknen allt annat än öken
Publicerad: 15 mars 2019, 10:28
Adam Reuterskiöld
Åkestam Holsts Adam Reuterskiöld som precis avslutat jurydiskussionerna i Dubai Lynx rapporterar från en festival som spänner från avlägsna ökendyner till världens högsta byggnad.
Vilka är dina intryck?
– Dubai Lynx är en annorlunda festival kontra exempelvis Eurobest eftersom Mellanöstern med norra Afrika är en sådan spridd region. I ena utkanten finns Pakistans bergsområden, i den andra Dubais galenskap och däremellan Egyptens gamla pyramider och spännande nationer som Libanon.
– Dubai är både fantastiskt och fasansfullt. De har världens högsta byggnad, världens största galleria med 1200 butiker och har planer på att bygga en tennisbana under vattnet. Med deras oljepengar kommer en känsla av att de kan göra vad de vill – och de gör det också.
Största skillnaden i jobben?
– Av 2400 bidrag handlade bara en handfull om miljö och klimat. Istället är kvinnofrågan högst upp. Kvinnliga bilförare, könsstympning och kvinnors rättigheter är på agendan. Många väldigt bra jobb.
Du satt i film, direct, radio & audio och print. Hur är exempelvis filmkategorin?
– Egyptens filmer är rena rama underhållningen. De har en orädd tonalitet där det bara handlar om att förmedla skoj. IKEA:s filmer som plagierade spanska 80-talssåpor var 100 procent humor. Andra bidrag blandade knäppa scener med trippade klippningar. Vissa filmer kändes faktiskt som om de hade gjort dem efter att ha gått hårt på opiumpipan. En parentes i sammanhanget är att Ramadan är deras Superbowl. Då ökar trycket och nivån. Radio & audio samt print var svagt, men vinnaren höll hög klass. Vann där gjorde The Blank Edition – ett libanesiskt jobb som satte press på deras regering. De vann även i PR.
Vilka var festivalens vinnare?
– Ett jobb som med all säkerhet kommer dyka upp i Cannes var Zero Tolerance Ribbon campaign – en kampanj mot könsstympning. De hade vänt upp och ner på det rosa bandet och på arabiska bildar det då ordet Nej. Skalbart, pratbart och kraftfullt. En annan stor vinnare var The Truck Art Childfinder som bland annat vann Grand Prix i Direct och Outdoor. Kunden var ett färgföretag som på lastbilar i Pakistan hade målat porträtt på kidnappade barn. På så sätt spreds målningarna runt om i delar av landet där media inte har samma möjlighet att nå ut. Kampanjen gjorde och gör att barnen hittas och kommer tillrätta. Bra, enkelt och intressant att just ett färgföretag gör det. Något för Alcro eller Becker att inspireras av.
– Antalet bidrag från den här regionen som vinner i Cannes ökar från år till år. Vi har fortfarande ett försprång, men de kommer snart ikapp oss. Eller som den franske juryledamoten och pr-geniet Wale Gbadamosi-Oyekanmi sa: Citatet från His Highness Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum som är skrivet på tavlan i Burj Khalifa, världens högsta byggnad, hade lika bra kunnat vara från en av regionens reklambyråer: "The word impossible is not in the leaders' dictionaries. No matter how big the challenges, strong faith, determination and resolve will overcome them.".
Vinnare Dubai Lynx 2019 (urval)
Grand Prix Glass, Akhou Nora
Grand Prix Print och PR, The Blank Edition
Grand Prix for Good, Zero Tolerance Ribbon campaign
Grand Prix Outdoor, Direct och Print & Outdoor Craft, Truck Art Childfinder