Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Rapport: Kraftig ökning för mätning av reklam

Publicerad: 15 December 2014, 10:16

9 av 10 annonsörer mäter effekten av sin reklam och övrig marknadskommunikation. Det visar en undersökning från Sveriges Annonsörer bland dess medlemsföretag.


Ämnen i artikeln:

Jannice BorekullSveriges Annonsörer

Sveriges Annonsörer har ett så kallat Return on Marketing Investment-index, ROMI.

Rapporten visar att andelen företag som mäter reklameffekten har gått från 70 procent till 89 procent.

– Det är förstås oerhört glädjande att se en så pass kraftig ökning bland de medlemsföretag som mäter sina reklaminvesteringar, säger Jannice Borekull, marknadschef och vice vd på Sveriges Annonsörer i en kommentar.

Sveriges Annonsörer satsar på "effektfrågan" via såväl seminarier som rådgivningstjänster, men också via reklamtävlingen 100-wattaren, enligt Jannice Borekull.

På frågan om varför man mäter effekten svarar 32 procent av företagen att man vill se om reklamen stärker varumärket, medan det näst vanligaste svaret handlar om att man vill se om reklamen ger ökad försäljning.

11 procent av företagen uppger fortfarande att man inte mäter effekten av reklam, varav en tredjedel menar att det beror på att man saknar krav på mål, mätning och uppföljning från företagsledningen.

Undersökningen omfattar 106 medlemsföretag hos Sveriges Annonsörer.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.