tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Rapport: Programmatic mindre drabbat av ad fraud

Publicerad: 20 januari 2023, 08:30

Foto: Getty

En ny studie från Incorporated Society of British Advertisers visar att annonsörer får mer av kakan av de pengar som läggs på programmatisk annonsering – samtidigt som bortfallet i bland annat ad fraud minskar.

Ämnen i artikeln:

Ad fraudProgrammaticNyheter

JW


Programmatisk annonsering har länge varit en annonsform omgärdad av så kallad ad fraud. Det fick Incorporated Society of British Advertisers att inleda en lång utredning om just programmatisk annonsering och 2020 släppte organisationen första delen av rapporten. Den visade att 15 procent av annonspengarna försvann spårlöst, skriver The Drum.

LÄS OCKSÅ: Så slukar bottarna din annonsbudget 

Nu har de släppt den andra delen av rapporten. Den visar på hur adtech-ekosystemet mår idag och har undersökt elva premiumvarumärken, flera DSP:er och SSP:er – köp- och sälj-plattformar – och tio av Storbritanniens största mediehus. Rapporten kom bland annat fram till att:

✓ Den delen som faktiskt når mediehusen av annonskakan har ökat med åtta procent, till 65 procent.

✓ Bara tre procent av annonskakan försvinner nu från öppna marknadsplatser och mindre än en procent på stängda marknadsplatser.

✓ Studien menar att ads.txt har drastiskt minskat bedrägerierna.

Enligt The Drum ska dock inte rapporten ses som representativ för programmatisk annonsering då undersökningen bara gällde vad de kallar för ”premiumbolag” – allt från varumärkena till plattformarna för annonsering till mediehusen.

LÄS OCKSÅ: Adfraudgurun uppmanar svenska annonsörer att skrota programmatic: ”Ni behöver inte tro mig – testa själva” 

Ordlista:

DSP

A demand-side platform, DSP är programvara som används av annonsörer för att köpa mobil-, sök- och videoannonser från en marknadsplats där utgivare listar annonsutrymme. Dessa plattformar gör att användaren kan hantera reklam i många budgivningsnätverk i realtid, i motsats till bara ett, som i fallet med Google Ads

SSP

SSP står för Supply Side platform och används av publicister behöver för att hantera sin annonsaffär. På en SSP-plattform säljer till exempel en mediesajt sitt annonslager och sköter hur annonsplatser visas på en sajt.

Så funkar ad fraud:

Bedragarna uppger sig vara publicister eller sajtägare på öppna annonsbörser på nätet. De säger sig exempelvis kontrollera nyhetssajter som resumé.se eller andra premiumsajter, så som Skatteverket eller Systembolaget och erbjuder annonsyta på dessa. I själva verket kommer aldrig annonserna visas på de riktiga sajterna utan omdirigeras till exempelvis r3sume.se. Därefter släpps bottar lösa på sajterna som exponeras för annonserna på sajterna.

Så den som äger URL:en, i det här fallet den fejkade Resumé-sajten, får då betalt av annonsbörsen, som tar en andel av annonsörens pengar, för de annonsvisningar som räknas på sajten. Enligt Dr Augustine Fou är upplägget liknande på Google och Facebook. Där annonser visas på externa sajter som är kopplade till Google display network eller Facebook audience network, som består av mobilappar utanför Facebooks egna ekosystem. Enligt Augustine Fou spelar det ingen roll att det rör sig om premium-adtech-plattformar då de flesta inte rensar ut de bedrägliga ”publicisterna”.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev