Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Rapport: Svag reklamtillväxt i USA och Ryssland

Publicerad: 8 december 2014, 12:04

Foto: Colourbox.

Den globala reklamtillväxten ökar med 4,8 procent till 536 miljarder dollar nästa år, enligt en rapport från Magna Global. Både USA och Ryssland visar svag tillväxt. För USA handlar det om dåligt väder, medan det för Rysslands del handlar om att man stänger ute omvärlden.


USA:s reklammarknad ökar med 4 procent i år (vilket kan jämföras med exempelvis 6,6 procent 2010 och 5 procent år 2012, enligt Magna Globals undersökning som Adage refererar till.

Här  beror den svagare tillväxten bland annat på att dåligt väder har slagit hårt mot  detaljandelskedjor, restauranger och biltillverkare tidigare under året  samtidigt som ett ökat digitalt intresse dragit ned investeringarna  eftersom sådan reklam "ser billigare ut" och därmed går för lägre summor  än traditionell reklam.

Tv växte endast med 4,8 procent, vilket var långt under Magna Globals prognos på 8,6 procent.

Ryssland  revideras från 7 procent till 1 procent, vilket bland beror på  sjunkande energipriser och att västerländska investerare dragit sig  tillbaka efter Vladimir Putins konflikt med omvärlden.

Magna Global  konstaterar att Rysslands kommande lagar att förbjuda reklam i betal-tv  och nya regler för hur stor andel utländska bolag får äga i ryska  mediebolag får en negativ effekt för den framtida utvecklingen av  reklammarknaden i Ryssland.

Länder som Australien, Indien, Japan,  Spanien och Storbritannien växer snabbare tillväxt än vad som tidigare är  beräknat, medan Kina, Ryssland, Tyskland, Brasilien och Kanada visar en  svagare tillväxttakt i förhållande till tidigare prognoser, enligt Magna Global.

Vad  gäller global tillväxt visar rapporten att digital media når en  30-procentig global marknadsandel nästa år och passerar USA:s totala  reklaminvesteringar i tv redan år 2017.

Digital media nådde 17 procent  och 142 miljarder dollar i år, vilket bland annat beror på mobila  kampanjer och nya sociala format.

Magna Global räknar med en ökning med ytterligare 15 procent under 2015.

Mediekategorier som nyhetstidningar och magasin sjönk med 4,3 procent respektive 7,3 procent.

Radio gick plus minus noll, medan utomhus ökade med 3,4 procent, enligt rapporten.

Inom  det digitala området står sök för nära hälften av alla globala dollar,  medan display ligger på 21 procent, sociala medier 12 procent och videor  8 procent.

Här förväntar man sig att mobilmarknadsföring växer  kraftigt och står för en tredjedel av de totala digitala  reklaminvesteringarna år 2016, enligt rapporten.

Magna Global räknar  med en 2,7-procentig tillväxt till 169,5 miljarder dollar under nästa  år. Här står digitalt för en ökning med 15,5 procent, medan tv  exempelvis backar med 1,4 procent, enligt rapporten.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.