Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 8 december 2014, 12:04
Foto: Colourbox.
Den globala reklamtillväxten ökar med 4,8 procent till 536 miljarder dollar nästa år, enligt en rapport från Magna Global. Både USA och Ryssland visar svag tillväxt. För USA handlar det om dåligt väder, medan det för Rysslands del handlar om att man stänger ute omvärlden.
USA:s reklammarknad ökar med 4 procent i år (vilket kan jämföras med exempelvis 6,6 procent 2010 och 5 procent år 2012, enligt Magna Globals undersökning som Adage refererar till.
Här beror den svagare tillväxten bland annat på att dåligt väder har slagit hårt mot detaljandelskedjor, restauranger och biltillverkare tidigare under året samtidigt som ett ökat digitalt intresse dragit ned investeringarna eftersom sådan reklam "ser billigare ut" och därmed går för lägre summor än traditionell reklam.
Tv växte endast med 4,8 procent, vilket var långt under Magna Globals prognos på 8,6 procent.
Ryssland revideras från 7 procent till 1 procent, vilket bland beror på sjunkande energipriser och att västerländska investerare dragit sig tillbaka efter Vladimir Putins konflikt med omvärlden.
Magna Global konstaterar att Rysslands kommande lagar att förbjuda reklam i betal-tv och nya regler för hur stor andel utländska bolag får äga i ryska mediebolag får en negativ effekt för den framtida utvecklingen av reklammarknaden i Ryssland.
Länder som Australien, Indien, Japan, Spanien och Storbritannien växer snabbare tillväxt än vad som tidigare är beräknat, medan Kina, Ryssland, Tyskland, Brasilien och Kanada visar en svagare tillväxttakt i förhållande till tidigare prognoser, enligt Magna Global.
Vad gäller global tillväxt visar rapporten att digital media når en 30-procentig global marknadsandel nästa år och passerar USA:s totala reklaminvesteringar i tv redan år 2017.
Digital media nådde 17 procent och 142 miljarder dollar i år, vilket bland annat beror på mobila kampanjer och nya sociala format.
Magna Global räknar med en ökning med ytterligare 15 procent under 2015.
Mediekategorier som nyhetstidningar och magasin sjönk med 4,3 procent respektive 7,3 procent.
Radio gick plus minus noll, medan utomhus ökade med 3,4 procent, enligt rapporten.
Inom det digitala området står sök för nära hälften av alla globala dollar, medan display ligger på 21 procent, sociala medier 12 procent och videor 8 procent.
Här förväntar man sig att mobilmarknadsföring växer kraftigt och står för en tredjedel av de totala digitala reklaminvesteringarna år 2016, enligt rapporten.
Magna Global räknar med en 2,7-procentig tillväxt till 169,5 miljarder dollar under nästa år. Här står digitalt för en ökning med 15,5 procent, medan tv exempelvis backar med 1,4 procent, enligt rapporten.
Karl-Johan Byttner