Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Rapport: Svenskarna tycker bäst om bio- och butiksreklam

Publicerad: 4 Mars 2020, 14:42

31 procent av svenskarna uppgav att de var positiva till bioreklam i Orvesto Konsument 2019:3.

Foto: Getty Images

Svenskarna tycker generellt mer om reklam i traditionella medier än i digitala – och favoriterna är bioreklam och butiksreklam. Det framgår av siffror från Orvesto Konsument som Resumé tagit del av.


Ämnen i artikeln:

Orvesto KonsumentReklamtrötthetSifo

Reklamtröttheten ökar bland svenskarna, det konstateras både i Novus undersökning gjord på uppdrag av Sveriges Annonsörer samt i Kantar Sifos mätningar. I en pågående artikelserie tar Resumé ett grepp om utvecklingen och har kunnat visa att även reklamkreatörerna själva är reklamtrötta, att synen på vad som är bra reklam skiljer sig åt mellan kreatörerna och folket och att reklamtröttheten under de senaste åren har ökat i takt med de digitala investeringarna

Med hjälp av siffror från Kantar Sifos Orvesto Konsument har Resumé dessutom tagit reda på hur allmänhetens inställning till reklam i olika typer av mediekanaler har utvecklats, genom att göra nedslag 2010, 2015 och 2019. 

Siffrorna visar att svenskarna har blivit mer negativt inställda till reklam i nästan samtliga digitala kanaler. 2010 uppgav cirka 40 procent att de var antingen ”mycket negativt” eller ”ganska negativt” inställda till annonser på internet. I 2019 års mätning hade siffran ökat till 60 procent. Vad som dock går att konstatera är att ökningen över samtliga kanaler, förutom kategorin ”annonser på internet”, är marginell. 

Det har skett en större förändring över tid när det kommer till de traditionella kanalerna. Samtidigt är det tydligt att svenskarna generellt är mer positivt inställda till reklam i traditionella kanaler än reklam i digitala. 

LÄS MER: Reklamfans: Triggers, folklighet och effekt

I Orvesto Konsument 2010:3 uppgav 40 procent av svenskarna att de var antingen ”mycket positivt” eller ”ganska positivt” inställda till annonser i morgontidningar (i diagrammen längre ned i artikeln är dess två sammanslagna till endast ”Positivt”). I Orvesto Konsument 2019:3 hade andelen positiva mer än halverats och landade på 18 procent. Samtidigt hade andelen som var likgiltiga inför reklam i morgontidningarna, och svarat ”varken eller”, ökat från 43 procent 2010 till 58 procent 2019. 

Svenskarnas inställning till tv-reklam var övervägande negativ både 2010, 2015 och 2019. I Orvesto Konsument 2010:3 var 64 procent negativt inställda till tv-reklam och 13 procent positiva. I mätningen för 2019 hade andelen negativa ökat till 70 procent medan andelen positiva sjunkit till 6 procent. 

Enligt Orvesto Konsuments siffror är svenskarna inte heller speciellt förtjusta i radioreklam. 2010 uppgav 63 procent att de var negativa till radioreklam och endast 6 procent att de var positiva. 2019 var 67 procent negativa och 4 procent positiva. 

LÄS MER: Programmatic-experterna om reklamtröttheten: ”Många aktörer tar inte ansvar”

Mest tycker svenskarna om butiksreklam och bioreklam. 2010 uppgav 39 procent av svenskarna att de var positivt inställda till bioreklam och 20 procent att de var negativa. 2019 var något färre positiva, 31 procent, medan 27 procent uppgav att de var negativa. 

När det gäller butiksreklam var 40 procent positiva 2010 och 15 procent negativa. 2019 hade andelen positiva minskat till 26 procent, och lika många var negativa. 

Se mer i diagrammen nedan vad gäller allmänhetens inställning till annonser i morgontidningar, annonser i kvällstidningar, annonser i gratistidningar, annonser i tidskrifter/magasin, tv-reklam radioreklam, bioreklam, direktreklam i brevlådan, utomhustavlor och butiksreklam.  

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.