Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 16 september 2021, 13:25
Resumé sammanfattar den senaste upplagan av Mediekompaniets undersökning Rättvisaren där respondenterna bland annat får svara frågor om representation. Undersökningen visar stora skillnader i uppfattning mellan könen.
2021 års upplaga av den Mediekompaniets rapport, Rättvisaren, har tittat på hur svenskarna tycker och tänker kring representation i mediebilden. Hela 72 procent av respondenterna anser att det är viktigt att kunna känna igen sig i reklamen.
I den kvantitativa studien har Mediekompaniet med hjälp av Kantar Sifo även kartlagt vilka igenkänningsfaktorer som svenskarna anser viktigast i kommunikationen inom bil-, livsmedels-, rese-, telekom- och klädbranschen.
De två aspekterna som svenskarna anser är mest betydelsefulla i företagens kommunikation är i vilken utsträckning reklamen speglar mottagarens intressen och livssituation.
Rättvisaren 2021 visar också att betydelsen av representation skiljer sig mellan könen. I samtliga branscher är det viktigare för kvinnor att känna sig representerade utifrån deras livssituation jämfört med män. Den största skillnaden återfinns i reklam som rör livsmedel. Här anser 71 procent av kvinnorna att det är viktigt att känna sig representerad utifrån deras livssituation jämfört med 60 procent av männen.
Ett urval av resultaten från Rättvisaren 2021
Rättvisaren 2021 är gjord av Mediekompaniet i samarbete med Kantar Sifo. I hjärtat av rapporten finns en kvantitativ studie gjord bland allmänheten 16–80 år, dvs generationerna: The Silent Generation, Baby Boomers, Generation X, Millennials och Generation Z. Totalt intervjuades 2005 personer inom ramen för Kantar Sifos
webbpanel. Årets studie innehåller dessutom en explorativ och kvalitativ analys för att skapa en förståelse kring hur människor tänker kring varumärken, medier och sociala plattformar idag. I denna etapp intervjuades trettiotvå personer inom generationerna Baby Boomers, Generation X, Millennials och Generation Z.