Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Rapport: Tre av fyra svenskar tycker det är viktigt att känna igen sig i reklamen

Publicerad: 16 september 2021, 13:25

Resumé sammanfattar den senaste upplagan av Mediekompaniets undersökning Rättvisaren där respondenterna bland annat får svara frågor om representation. Undersökningen visar stora skillnader i uppfattning mellan könen.


Ämnen i artikeln:

MediekompanietMångfald

2021 års upplaga av den Mediekompaniets rapport, Rättvisaren, har tittat på hur svenskarna tycker och tänker kring representation i mediebilden. Hela 72 procent av respondenterna anser att det är viktigt att kunna känna igen sig i reklamen.

I den kvantitativa studien har Mediekompaniet med hjälp av Kantar Sifo även kartlagt vilka igenkänningsfaktorer som svenskarna anser viktigast i kommunikationen inom bil-, livsmedels-, rese-, telekom- och klädbranschen.

De två aspekterna som svenskarna anser är mest betydelsefulla i företagens kommunikation är i vilken utsträckning reklamen speglar mottagarens intressen och livssituation.

Rättvisaren 2021 visar också att betydelsen av representation skiljer sig mellan könen. I samtliga branscher är det viktigare för kvinnor att känna sig representerade utifrån deras livssituation jämfört med män. Den största skillnaden återfinns i reklam som rör livsmedel. Här anser 71 procent av kvinnorna att det är viktigt att känna sig representerad utifrån deras livssituation jämfört med 60 procent av männen.

Ett urval av resultaten från Rättvisaren 2021

Sociala medier och nyhetsbrev är de vanligaste källorna för produktnyheter, 27 respektive 21 procent.
För erbjudanden om produkter som konsumenten planerar att köpa är specifika sajter (36 procent) och nyhetsbrev (24 procent) de viktigaste kanalerna.
Mejl är det andra föredragna alternativet, och uppskattas över fler generationer medan sociala medier (främst Facebook) är en av de mest föredragna platserna för reklam bland de yngre generationerna.
Tv- och radioreklam är den reklamtyp som upplevs som mest störande.
Reklam på Youtube och i videoklipp på sociala medier nämns specifikt som en icke uppskattad reklamkontext i de yngre generationerna.
Endast en av tio brukar titta på TV-reklamen. För Youtube är motsvarande siffra 7 procent.
Det är märkbart viktigare för respondenter med högre utbildning att känna sig representerade i kommunikationen.
Det är viktigare bland svenskfödda som har minst en utrikesfödd förälder att känna sig representerade i kommunikationen jämfört med respondenter med svenskfödda föräldrar.
Äldre känner mer sällan igen sig i reklam.
Fler män än kvinnor känner sig aldrig representerade i reklam.
58% väljer bort ett bilvarumärke på grund av ett företags rykte.

Rättvisaren 2021

Rättvisaren 2021 är gjord av Mediekompaniet i samarbete med Kantar Sifo. I hjärtat av rapporten finns en kvantitativ studie gjord bland allmänheten 16–80 år, dvs generationerna: The Silent Generation, Baby Boomers, Generation X, Millennials och Generation Z. Totalt intervjuades 2005 personer inom ramen för Kantar Sifos

webbpanel. Årets studie innehåller dessutom en explorativ och kvalitativ analys för att skapa en förståelse kring hur människor tänker kring varumärken, medier och sociala plattformar idag. I denna etapp intervjuades trettiotvå personer inom generationerna Baby Boomers, Generation X, Millennials och Generation Z.

 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

MediekompanietMångfald

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.