Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Rating av FB-vänner ny väg in i branschen

Publicerad: 3 juli 2013, 12:43

Hjälp? Varför ska någon anställa en kvinnlig copywriter över 50? Så lyder budskapet från Helena Baljo i sitt personliga brev till olika arbetsgivare i branschen. Hon började i reklambranschen som 20-åring, men efter ett inhopp vid Grythyttan för 1,5 år sedan vill hon nu tillbaka. Hon har använt sig av en annorlunda metod i sitt personliga brev till arbetsgivare – omdömen från hundratals Facebook-vänner.


Ämnen i artikeln:

Länsförsäkringar

Helena Baljo har arbetat i reklambranschen sedan hon var 20 år. Hon  ligger bland annat bakom Reklamförbundets antologi Roffe och andra  kvinnliga förebilder samt en genusinriktad utbildning.

Hon valde att ta en paus från branschen för sisådär 1,5 år sedan och åkte till Grythyttan för att arbeta med mat.

Hennes  bolag Foodfighters blev dock inte den dröm hon hade hoppats på och  sedan dess gör hon allt för att ta sig tillbaka till branschen:
”Nu  är jag beredd att göra vad som krävs för att få ett roligt jobb. Som  kvinna över 50? Svårt att ta sig tillbaka i branschen i Stockholm, i  synnerhet då jag jobbade på Uppsalabyrån WJOS fram till maj 2011, byrån  finns inte längre (vi förlorade Länsförsäkringar).”, skriver hon.

Hon  ger sig dock inte i första taget, utan den 24 maj drog hon igång en blogg och bad sina Facebook-vänner att gå in och tala om vad de tycker om  henne, utan censur.

Frågan var rakt ställd – Hjälp? Varför ska någon anställa en kvinnlig copywriter över 50?

Hundratals personer hörde av sig - alltifrån kunder, kollegor och chefer till även vissa okända personer.

Hon har nu använt sig av dessa och skapat ett personligt brev utifrån vad alla har sagt.

Hennes personliga brev inleds med:
”Om du vill börja jobba med mig tänkte jag att det är ärligast att du först får veta vad andra som arbetat med mig tycker.”

Hon  började skicka brevet till olika byråer i förra veckan och bloggar, som  ren motprestation till alla uppmuntrande ord, om jakten på drömjobbet.

”  Under den här ganska korta resan har jag träffat så otroligt mycket bra  människor och de flesta delar åsikten att reklambranschen har svårt att  ta tillvara resurser med erfarenhet och kompetens. Ungdomsfixering –  här som där.”, skriver hon.

– Min utgångspunkt var ju att det faktiskt är ganska svårt att skriva perisnliga brev, utan det är ju genom andra man finns. Jag har ju precis börjat skicka ut brevet, men har redan fått en massa positiva kommentarer från olika arbetsgivare, säger Helena Baljo.

Det är inte så att du har plockat bort eventuella kritiska kommentarer?
– Nej, jag fick baras en och det var en som hittade ett stavfel och den kommentaren finns ju med i brevet, säger Helena Baljo.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Länsförsäkringar

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.