Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Rätta receptet mot matslöseri

Publicerad: 16 November 2010, 12:39

Var fjärde matkasse slängs i Sverige och nu vill Lantmännen få svenskarna att sluta kasta mat. Med hjälp av Storåkers drar Lantmännen i gång kampanjen ”Var rädd om maten”. Som inspiration ger man även ut en kokbok med dagen-efter-recept.


Ämnen i artikeln:

Storåkers McCannLantmännen

truetrue2020-11-10T13:38

Lantmännens nya kampanj ska lära oss att inte slänga mat i onödan.

Lantmännen ägs av 37 000 svenska bönder och har varit Storåkers kund i drygt två år. Storåkers har hjälpt organisationen med allt från filmer med budskapet ”Vi tar ansvar från jord till bord” till kampanjer om hur bra mat kan värma ett hushåll. Till exempel har man visat hur överblivna havreskal kan värma hushåll i Järna. Byrån har också gjort en kampanj för Lantmännens tävling ”Skolmatsgastro”, som går vartannat år och avgjordes i april. Kampanjen gick ut på att med hjälp av stjärnkrögaren Melker Andersson och finallagen visa hur man med små medel kan skapa god skolmat.

Lantmännen slår nu ytterligare ett slag för hur mat kan användas på ett bättre sätt. Denna gång hamnar strålkastarljuset på hur mycket mat som slängs i onödan och vad man kan göra åt problemet:
– Det slängs enorma mängder mat och ämnet är hett. Nu lägger Lantmännen tillsammans med Storåkers ett ökat fokus på frågan. Vi vill underlätta och inspirera kring hur vi kan bli bättre på att hushålla­, vara mer rädda om maten helt enkelt, säger Charlotte Nordling, brand manager på Lantmännen.

Konsumentföreningen Stockholm kom 2008 med en undersökning som visar att var fjärde matkasse slängs. ­”Dokument utifrån” har i en tysk dokumentärfilm visat att två tredjedelar av all producerad mat slängs:
– Det finns en oro som gör att vi slänger mat i onödan. Det kan räcka med att en tomat är lite övermogen eller har en pytteliten fläck för att man ska undvika den, säger Charlotte Nordling

Med ”Var rädd om maten”-veckan utmanar Lantmännen svenska folket att under vecka 47 inte kasta någon mat alls. Parallellt körs en större utomhuskampanj samt ­annonser i exempelvis Allt om mat.

Man har också tillsammans med Page One utformat en kokbok som innehåller 50 recept samt 50 tips om vad man kan göra med överblivna matrester dag två:
– Vi hoppas att kokboken kan hjälpa och inspirera till en beteendeförändring, säger Malin Almqvist, projekt­ledare på Storåkers.

Men Lantmännen ägs av Sveriges Bönder. De vill väl kunna producera så mycket mat som möjligt?
– Det är inte så att vi vill att folk ska sluta handla, utan vad vi vill är att man ska slänga mindre, handla smartare och inspireras att laga mat i hemmet. Givetvis har vi som matföretag också ett ansvar kring hur vi själva minskar mat­svinnet och hushåller bättre i vår egen verksamhet, men i den här kampanjen vill vi utmana svenska folket, säger Charlotte Nordling.

Förutom själva koncernen arbetar Storåkers också med Kronfågel, Kungsörnen och AXA.

Kund: Lantmännen. Charlotte Nordling, John Wernvik, Mårten Skånman
Mediebyrå: Vizeum. Linda Felicetti och Helene Moland
Arbetsgrupp Storåkers: Cecilia Dufils, Markus Bjurman, Henric Almquist, Hanna Belande kreatörer, Peter Bergendahl demand director, Malin Almqvist projektledare, Maria Jonsson produktionsledare, Eric Moretti originalare

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.