Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Ray-Ban till R/GA Stockholm

Publicerad: 25 Oktober 2012, 15:58

Appen för Ray-Ban som R/GA Stockholm utvecklat inför 75-årsjubileumet

R/GA Stockholm har fått det globala uppdraget för det klassiska glasögonmärket Ray-Ban. Inför Ray-Bans 75-årsjubileum har bryån utvecklat en varumärkesbyggande app som uppmärksammar firandet.


Ämnen i artikeln:

Kay HöökR/GA

Koncernen Luxottica Group som äger varumärket Ray-Ban, har anlitat  R/GA Stockholm.  Första resultatet av samarbetet blir en innovativ applikation som uppmärksammar firandet av det ikoniska solglasögonmärkets 75-årsjubileum.

Inför sitt jubileum har Ray-Ban skapat en begränsad edition av fyra pilotbågar. Här har man återskapat den gula färgen Ambermatic, en lins från klassikerns långa historia. Färgen skiftar färg beroende av ljus- och temperaturförhållanden.

Med Ray-Bans Ambermatic app kan användarna pröva på hur världen ser ut bakom ett par av Ray-Ban Ambermatic glasögon, modell 2012. Appen är det första resultatet i samarbetet mellan Luxottica Group och R/GA och kommer att gå globalt.

Enligt R/GA Stockholms executive creative director Kay Höök förvärvade byrån Ray-Ban för ett par månader sen. Sedan dess har arbetet med appen pågått.
– Det viktigaste i den här kampanjen var att hitta en relevans. Att göra en digital upplevelse som samtidigt knöt an till Ray-Bans traditioner och visade solglasögonen, säger Kay Höök till Resumé.

Med appen kan använarna ta en stillbild med Ambermatic-filter. När foto tas skickas det omedelbart till Ray-Bans flaggskeppsbutik i London. Användaren får sedan tillbaka bilden med ett retrofilter.
– Det är ingen hemlighet att folk inte vill köpa ett par bågar utan att först testa dom. Istället för att låta konsumenterna komma till oss vill vi ge dem Ambermatics-upplevelsen. Det finns inget bättre sätt att visa en produkts fördelar och tidlösa stil än att låta kunden känna effekten själv genom linsen, säger Kay Höök.

Har R/GA Stockholm hela det globala kontot för Ray-Ban?
– Inom R/GA är det vårt kontor som leder uppdraget, men inom nätverket samarbetar vi också med systerkontoren.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Kay HöökR/GA

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.