Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

RBK: ”Här är trenderna i Cannes Lions”

Publicerad: 20 Juni 2018, 15:59

Mathias Wikström och Kajsa Öijerholm på RBK.

Foto: Julia Lundin

Går Sverige mot ett fiaskkoår i Cannes? Och vilka är nyckelorden i år? Resumé mötte upp RBK:s vd Kajsa Öijerholm och styrelseordförande Mathias Wikström i Cannes.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerMathias WikströmCannes Lions 2018ReklamRBK

Mathias Wikström är på blixtvisit i filmstaden för att hålla ett par möten. Kajsa Öijerholm är här med ett helt gäng från byrån RBK och försöker hinna med så mycket seminarier som möjligt. Båda har varit här flera gånger och märker av en viss förändring.

Ni nådde stor framgång med Ålandsindex förra året då ni kammade hem ett Grand Prix. Hur vinner man i Cannes?
– För att vinna måste du ofta göra projekt som är så pass omfångsrika. Till exempel tog både Humanium och Ålandsindex över två år att göra. Det tar flera år att bygga projekt. Och om man ska tävla med något måste det få genomslag, säger Mathias Wikström.

De identifierar flera förändringar med Cannes Lions genom åren.
– Kanalerna har blivit otroligt många fler och data har blivit så mycket viktigare, vilket gör att en idé måste kunna röra sig fritt mellan kanaler. Därför blir det ett helvete att tävla i "rätt", säger Mathias Wikström.

Samverkan är en annan grej som står högt upp på agendan för att vinna i Cannes.

– Det har blivit ett nyckelord vad gäller de stora projekten för de har så många olika kompetenser. Vårt Natalia project till exempel satt vi med 80 personer runt om i världen. Ålandsindex sysselsatte 40 personer i tre världsdelar. En stor idé kräver både stort engagemang och många kompetenser för att få genomslag i utförandet.

– Där har du också svaret på varför konsultbyråer inte kan leverera på samma magi som kreativa byråer kan göra. Vi kan visualisera effekten innan kampanjen är genomförd. Det är svårare för de som arbetat förformaterat. De är duktiga på mycket annat, strategifrågor och managementförsäkringar till exempel. Men även på att ta betalt. Vi skulle kunna ta betalt för samma värde som de levererar på samma nivå.

Kajsa Öijerholm ser ett betydligt större fokus på jämställdhet.

– Imorse var vi till exempel på ett frukostseminarium under rubriken Women at Work och Sheros. Det var fullsatt trots att det var klockan var åtta.

– Just jämställdhetsfrågorna var inte här för sju-åtta år sedan. Det är jättekul. Branschen bär ett stort ansvar. Även vi som byrå, att vi inte bara arbetar med och visualiserar stereotyper utan medvetet har en inställning att lyfta fram såväl kvinnor som mångfald.

Hon ser även ett nytt, stort fokus på startups och innovation.

– I år är det första gången som alla startups representerade i Cannes drivs av kvinnor. Unga tjejer med fantastiska målgrupps- insikter och affärsidéer för en global marknad. Det är så mycket kapital, över 80 procent, som hamnar hos männen så det är extra viktigt att man lyfter kvinnor i år.

Det snackas om att vi går mot ett fiaskoår för Sverige i Cannes Lions, vad säger ni?
– Relativt sett i antalet nomineringar och priser, så ser det ut som ett svagare år. Men samtidigt blir man också påmind om hur svårt det är att vara på shortlist i Cannes. Galet svårt. Man blir ödmjuk för att det är riktigt bra grejer. Pee ad till exempel spänner över flera kategorier, vilket är jättekul. Det är ju den som sticker ut mest från Sverige. Även Edvard Munchs penslar är en idé med många kvaliteter, säger Mathias Wikström.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.