Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Recept på lyckad blixtkampanj

Publicerad: 27 Januari 2017, 07:41

Delicato och Swebus är två exempel på lyckade blixtkampanjer.

Den senaste tiden har vi sett flera lyckade exempel på blixtkampanjer. Analysbrevet Resumé Insikt Kommunikation reder ut varför de väcker så stor uppmärksamhet.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerMcDonald'sDDB StockholmResumé InsiktResumé Insikt Kommunikation

Att Donald Trumps tyngsta rådgivare Kellyanne Conway uppfann begreppet "alternativa fakta" för att täcka upp för presidentens lögner, har knappast gått någon obemärkt förbi i veckan.

Uttalandet har heller inte missats på Delicatos kontor. Ett par dagar efter att nyheten kablades ut över världen släppte godistillverkaren tillsammans med byrån DDB Stockholm en bild i sociala medier. Den var en tydlig blinkning till Kellyannes innovativa omskrivning.

Bilden tog fart och fick snabbt stor spridning, tusentals gillamarkeringar och delningar och hundratals kommentarer på bara några timmar. Greppet är inget nytt, men särskilt DDB har varit flitiga på smarta blixtkampanjer den senaste tiden. Från dem såg vi senast McDonald's virala Facebookinlägg "Kroppen din trenger potet", som anspelar på en replik i den populära tv-serien Skam. I somras väckte de också stor uppmärksamhet och vann priser för printannonsen "Hela Sverige bakar inte", även den skapad för Delicato.

Lyfter vi blicken mot andra byråer minns vi även den här blixtkampanjen från Flygbussarna, det här tipset från Swebus, den här kärleksuppmaningen från Norwegian (som vann Grand Prix i Eurobest), den här storkbannern från konkurrenten SAS, och den här peppen från Vasaloppet. Och det bara i närtid.

Vi kommer också ihåg när GB-gubbarna gifte sig samtidigt som kronprinsessparet och när Oreo passade på att utnyttja de tekniska problemen under Super Bowl till sin fördel.

Alla dessa blixtkampanjer har blivit virala med små medel. De har inte bara fått publicitet i sociala medier, utan också i nyhetsmedier, ofta även internationellt. Till vilken kostnad? En kreativ idé, en avslappnad kund, ett snabbt beslut, en insats för att sätta ihop en bild och eventuellt ett par kronor i annonspengar. Mer än så behövs inte för stor avkastning.

Men, vad är det då som gör att blixtkampanjerna (oftast) går så bra och får så stor uppmärksamhet? För att dra en parallell till en systerbransch pratades det mycket om nyhetsvärdering på journalisthögskolan, om vad som gör en nyhet till en riktigt stor nyhet.

En av de modeller som finns för detta är framtagen av Håkan Hvitfelt, som är medieprofessor vid Göteborgs universitet. Han har listat tio kriterier. En händelse blir en nyhet om den innehåller:

(1) politik, ekonomi samt brott eller olyckor och
(2) om det är kort geografiskt eller kulturellt avstånd till
(3) händelser eller förhållanden som
(4) är sensationella och överraskande,
(5) handlar om enskilda elitpersoner och
(6) beskrivs tillräckligt enkelt men
(7) är viktiga och relevanta,
(8) utspelas under kort tid men som del av ett tema
(9) samt har negativa inslag
(10) och har elitpersoner som källor

Kellyanne Conway-nyheten uppfyllde samtliga av dessa. Det gjorde också Delicatos blixtkampanj. Men för att en blixtkampanj ska flyga krävs även några andra komponenter. Om vi studerar tidigare nämnda kampanjer (som ju samtliga gått bra) har de fler gemensamma nämnare. Utifrån dem skulle Håkan Hvitfelts modell kunna kompletteras med:

(11) en enkel lösning, (samtliga blixtkampanjer ovan har i princip bara en rubrik och en bild)
(12) som har tidsmässig närhet (ju närmre i tid, desto större spridning)
(13) och är humoristisk.

Med detta sagt - varför görs det inte fler blixtkampanjer i Sverige?

***

Det är en av analyserna i veckans utgåva av Resumé Insikt Kommunikation. Om du vill ha fler analyser kan du teckna en provprenumeration här eller en helårsprenumeration här.

Mer av innehållet i veckans brev:

BAKOM RUBRIKERNA
Recept på lyckad blixtkampanj och lika som bär

NYSTARTAT
De privata kreatörerna och alla är startups – en genomgång av Add Creators och Beatly

5 SVAR FRÅN
Adam Kerj, chief creative officer på McCann avslöjar vem som kan hjälpa honom att förstå sig på motvallskärringar.

LÄSVÄRT
Viktnedgång, pengaflöden och sjukdomssyndrom

KALENDARIUM
Branschen med guldbyxorna

VECKANS ...
Statistik. Trender och insikter utifrån bidragen i Månadens Kampanj 2016.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.