Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 24 november 2021, 13:40
Veckans kampanjer.
Människosmak på köttet, två hästar som föder en kärleksget och en Harry som mötte jultomten. Resumés redaktion väljer åtta kampanjer som sticker ut från veckan som gått.
Initiativet Grannsamverkans syftar till att göra bostadsområden mindre attraktiva för brottslig verksamhet genom att boende i området ökar uppmärksamheten. En ny kampanj, framtagen av OTW, ska sprida kunskap om hur man skyddar sig. Något som både avskräcker och försvårar för tjuven.
Contentbyråns koncept utgår från årsmötet där representanter för Sveriges tjuvar, bedragare och skurkar vädrar farorna med att boende organiserar sig för att minska vardagsbrott.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
OTW
Kundansvarig: Filip Sandén
Konceptidé och regi: David Bexelius
Projektledare: Martina Håkansson
DOP: Pär Eliasson
Redigering: Katja Norsebäck
Läs mer om kampanjen här.
Livsmedelsföretagen och McCann har skapat mockumentären ”Eat a Swede” som lanserades globalt i förra veckan. Här får tittarna följa forskaren Erik Karlsson som föreslår att vi odlar fram kött i labb för att hantera framtida hungersnöd hos den växande befolkningen.
Det finns en twist: den fiktive forskaren vill använda människoceller. Under parollen ”Eat a Swede” försöker han övertyga såväl investerare som en fokusgrupp att det här är lösningen på klimatkrisen. Ett försök görs också att rekrytera den svenska skådespelaren Alexander Skarsgård för att donera celler för att odla köttet. Människokött, odlat från celler, är enligt forskaren i filmen den enda etiska köttprodukten.
I slutet av filmen hänvisas tittaren till sajten med information om hur den svenska livsmedelsindustrin arbetar för att ställa om till hållbar produktion. McCann Stockholm är huvudbyrå för kampanjen och FLX är produktionsbolag. Filmen är regisserad av Daniel Hallberg.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Livsmedelsföretagen
Kommunikationschef Jimmy Sandell
Press- och mediechef/Copywriter Daniel Emilson
Kommunikatör Max Berg
McCann Stockholm
Copywriter Erik Nyström
Art Director Rikard Köhler
ECD Markus Ahlm
Art Director Nina Kurn
Planner Lars Friberg
Account Director Ilias Ioannidis
Account Director Markus Förberg
Account Manager Petra Käll
Final Art Ola Lanteli
Final Art Tobias Vermehren
FLX
Producent Johan Gabous
Regissör Daniel Hallberg
Klippare David Nordén, Mikael Johansson, Gregers Dohn
Grade & Online Albin Karlén, Erik Lindahl, Joel Bringmark
Sound The Line, Quint Starky
Fotograf Pål Allan, Wonderboys
UX Designer Per-Emil Arvidsson
Webbutvecklare Stefan Lindberg
Head of Commercial & Branded content: Eleonor Sager
Exekutiv producent: Therese Pettersson
Produktionsledare: Nathalie Bergdahl
Filmfotograf: Alex Lindén
Scenograf: Pia Wallin
Mccann Worldgroup Europe
Chief Creative Officer McCann Europe Adrian Botan
Creative Excellence Director McCann Europe & UK Carmen Bistrian
Weber Shandwick UK
VP Integrated Media Strategy Jessica Howard
Strategist James Clothier
VP Client Experience Mary Kough
Årets julfilm från Norska Posten ”When Harry met Santa”, handlar om kärlek, och firar att det nästa år är femtio år sedan lagen som förbjöd samkönade relationer i Norge avskaffades. Reklamfilmen är skapad tillsammans med B-reel Films.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Läs mer om kampanjen här.
Kund: Norska Posten, Marknadsdirektör Monica Solberg
Byrå: POL
Copywriter: Rikke Sofia Jacobsen
Art Director: Pia Emilie Lystad
Produktionsbolag: BR•F
Regissör: Sacarias Kiusalaas
Producent: Anisa Dzindo
Exekutiv Producent: Rikard Åström
Fotograf: Tim Lorentzén
Klippare: Nils Andersson
Sounddesigner: Calle Budde Roos / Ponytail
Grade: Oskar Larsson /TINT
VFX: HAYMAKERFX
Online: Evelina Åström / TINT
Musik:
Stockholms Musikgymnasium Youth Choir 22
Adolf Fredriks Musikklasser 5E
Dirigent: Sofia Ågren
Instudering: Lina Sandborgh
Enligt en undersökning som Bromma Blocks har låtit beställa känner mer än var tredje person klimatångest i samband med shopping. Därför har handelsplatsen tagit fram ett annorlunda annonsformat inför Black Friday. I stället för traditionella annonser har man låtit Miniatyrsällskapet skapa miniatyrer av det lokala föreningslivet i Bromma. Miniatyrerna kommer ställas ut mellan 22–28 november på handelsplatsen och i samband med utställningen kommer miniatyrdubbletter finnas gömda på Bromma Blocks. När besökarna hittar en miniatyr kommer 8000 kronor att gå till föreningen som miniatyren föreställer.
Miniatyrerna som är i skalan HO (skala 1:87), föreställer Grimsta IP, Åkeshovshallen, Blackebergshallen, Åkeshovs ridanläggning och Stora Mossens IP som alla ligger i Bromma Blocks upptagningsområde. De är skapad av den ideella föreningen Miniatyrsällskapet som kallar sig för miniatyrister.
- Grimsta IP, skapad av Anna Werner & Weronica Löhr
- Åkeshovshallen, skapad av Catharina Hellerstedt
- Blackebergshallen, skapad av Anna Werner & Weronica Löhr
- Åkeshovs ridanläggning, skapad av Ingalill Rönnlöf & Carina Rönnlö
Fallolyckor är vanligaste skadeorsaken till inläggningar på sjukhus och utgör två tredjedelar av alla olycksfall. Användning av broddar kan minska risken fallolyckor med så mycket som 58 procent. Men tröskeln att börja använda dem är för många hög.
Tillsammans med Stendahls har försäkringsbolaget tagit fram The Fall Collection – ”moderiktiga broddar som faktiskt gör det möjligt att undvika fallolyckor, med stil”, skriver Försäkringsbolaget i ett pressmeddelande.
I insatsen ingår print, digitalt, riktad annonsering i sociala medier, egna kanaler samt PR.
Med julen på ingång lanserar Åkestam Holst en ny varumärkeskampanj under konceptet ”På väg till dig”. Syftet är att få fler att välja Postnord som paketleverantör under julhandeln, genom att göra bolaget mer omtyckt och öka allmänhetens förtroende för varumärket.
Kampanjen ”En magisk jul. På väg till dig.” vill visa det magiska med julen. I filmen dramatiseras ett barns förväntan kring jultomten och julafton. Övriga enheter är mer utmanande mot den traditionella bilden av julen där klassiska julkortsmanér med tidlösa motiv får en modern twist.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Kampanjen går brett i TVC/OLV, bio, OOH/DOOH, print, SoMe/digitalt, radio och SEM fram till juldagen.
PostNord:
Astrid Odell
Sara Wiberg
Åkestam Holst NoA:
Kreatörer: Caroline Andersson, Johan Landin, Filip Laurent, Jaqueline Hellstedt, Stephanie Moradi
Projektledare: Fredrik Burman, Lina Engler, Jenny Kaiser
Strateg: Patrik Lundberg
Produktionsledare: Linda Bryttmar
Filmproducent: Leila Widgren
Produktionsbolag Bleck Film
Regissör: Tobias Granström
Executiv Producent: Josefin Kollberg
Producent: Sofia Swahn
DoP: Lasse Frank
Produktionsledare: Mårten Melinder
Klippare: Simon Pontén
Grade: Oskar Larsson, Tint
Ljud: Calle Buddee Roos, Ponytail
Online och VFX: Wille Rising
Music supervisor: Macke Bergkvist, Super Circus
Kompositör: Gustav Karlström
Serviceproduktion: Family Film
Produktionsbolag: BKRY NoA
Radioproduktionsbolag: Flickorna Larsson
Illustratör: Fredrik Swahn
Mediebyrå: OMD – Johan Kalm
För många barn är stallet en trygg zon, där hästar, ridsport och gemenskap ger goda minnen för livet. Men många ledare inom ridsporten vittnar också om både kränkningar och mobbning, framför allt vi sociala medier, även på ridskolorna. För att uppmärksamma detta har Friends och The Amazing Society tagit fram kampanjfilmen Stallkänslan, som uppmärksammar problemen.
Enligt en Friends-rapport har en fjärdedel av alla högstadieelever blivit utsatta för kränkningar från sina jämnåriga.
Trygga ledare är en satsning som görs av Friends och Svenska Ridsportförbundet, som syftar att skapa just trygga ledare – som vågar säga emot och skapa trygga förutsättningar för utövarna.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
The Amazing Society
Emma Klein, Projektledare
Jozef Silfverberg, Projektledare
Lisa Millberg, Produktionsledare
Carin Stegen, Kreatör
Matilda Hansson, Kreatör
Sara Wikström, Regissör
Alexandra Borg, Digital Media Specialist
Arbetsgrupp Externt
Lionel Cabrera, DOP
Ali Alsalem, Klippare
William Engström, Colorist
Hampus Kung, Kompositör
Charlie Persson, Ljudtekniker
Kristian Löveborg, Gaffer
Adrian Wretljung, B-fotograf
Dagsljus
Online Voices
The Talent Group
En kärlekshistoria mellan två hästar har gett en lika älskad som överraskande avkomma. Det är premisserna i ATG:s julfilm, som utspelar sig i vinterstallet.
– Julen är undrens tid. Att två hästar blir föräldrar till en get är inte märkligare än att hästarna delat ut över 180 miljonvinster i år. Eller kanske lite…, säger kreatörerna Mark Ardelius och Jesper Holst.
Konceptet med de sjungande hästarna är inne på sitt tredje år och har hunnit beta av många lite bortglömda hits från förr. Den här gången ”Magic moments” av Burt Bacharach/Hal David i Perry Comos tappning.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
ATG:
Peter Dennbrink, marknadschef häst,
Camilla Stenlund, projektledare
Åkestam Holst NoA:
Jesper Holst och Mark Ardelius, kreatörer
Magnus Hamberg, projektledare,
Henrik Sjödin, strateg
Ikka Norberg, produktionsledare
Helena De Brun, byråproducent
Rosanna Hagald, social media specialist
BKRY NoA:
Lotta Persson, originalare
Bacon Oslo:
Bart Timmer, regissör
Magne Lyngner, exekutiv producent
Øystein K. Dyb, producent