Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Redaktionen väljer veckans kampanjer

Publicerad: 24 november 2021, 13:40

Veckans kampanjer.

Människosmak på köttet, två hästar som föder en kärleksget och en Harry som mötte jultomten. Resumés redaktion väljer åtta kampanjer som sticker ut från veckan som gått.


Ämnen i artikeln:

ATGFriendsPostNordLänsförsäkringarÅkestam HolstThe Amazing SocietyB-reelMcCannOTW

 

Samverkan mot brott / OTW / Grannsamverkan

Initiativet Grannsamverkans syftar till att göra bostadsområden mindre attraktiva för brottslig verksamhet genom att boende i området ökar uppmärksamheten. En ny kampanj, framtagen av OTW, ska sprida kunskap om hur man skyddar sig. Något som både avskräcker och försvårar för tjuven.

Contentbyråns koncept utgår från årsmötet där representanter för Sveriges tjuvar, bedragare och skurkar vädrar farorna med att boende organiserar sig för att minska vardagsbrott.

Arbetsgrupp

OTW

Kundansvarig: Filip Sandén

Konceptidé och regi: David Bexelius

Projektledare: Martina Håkansson

DOP: Pär Eliasson

Redigering: Katja Norsebäck

 

Läs mer om kampanjen här

Livsmedelsföretagen / McCann / ”Eat a swede”

Livsmedelsföretagen och McCann har skapat mockumentären ”Eat a Swede” som lanserades globalt i förra veckan. Här får tittarna följa forskaren Erik Karlsson som föreslår att vi odlar fram kött i labb för att hantera framtida hungersnöd hos den växande befolkningen.

Det finns en twist: den fiktive forskaren vill använda människoceller. Under parollen ”Eat a Swede” försöker han övertyga såväl investerare som en fokusgrupp att det här är lösningen på klimatkrisen. Ett försök görs också att rekrytera den svenska skådespelaren Alexander Skarsgård för att donera celler för att odla köttet. Människokött, odlat från celler, är enligt forskaren i filmen den enda etiska köttprodukten.

I slutet av filmen hänvisas tittaren till sajten med information om hur den svenska livsmedelsindustrin arbetar för att ställa om till hållbar produktion. McCann Stockholm är huvudbyrå för kampanjen och FLX är produktionsbolag. Filmen är regisserad av Daniel Hallberg.

Arbetsgrupp

Livsmedelsföretagen

Kommunikationschef Jimmy Sandell

Press- och mediechef/Copywriter Daniel Emilson

Kommunikatör Max Berg


McCann Stockholm

Copywriter Erik Nyström

Art Director Rikard Köhler

ECD Markus Ahlm

Art Director Nina Kurn

Planner Lars Friberg

Account Director Ilias Ioannidis

Account Director Markus Förberg

Account Manager Petra Käll

Final Art Ola Lanteli

Final Art Tobias Vermehren


FLX

Producent Johan Gabous

Regissör Daniel Hallberg

Klippare David Nordén, Mikael Johansson, Gregers Dohn

Grade & Online Albin Karlén, Erik Lindahl, Joel Bringmark

Sound The Line, Quint Starky

Fotograf Pål Allan, Wonderboys

UX Designer Per-Emil Arvidsson

Webbutvecklare Stefan Lindberg

Head of Commercial & Branded content: Eleonor Sager

Exekutiv producent: Therese Pettersson

Produktionsledare: Nathalie Bergdahl

Filmfotograf: Alex Lindén

Scenograf: Pia Wallin


Mccann Worldgroup Europe

Chief Creative Officer McCann Europe Adrian Botan

Creative Excellence Director McCann Europe & UK Carmen Bistrian


Weber Shandwick UK

VP Integrated Media Strategy Jessica Howard

Strategist James Clothier

VP Client Experience Mary Kough

 

Norska Posten / B-Reel / ”When Harry met Santa”

Årets julfilm från Norska Posten ”When Harry met Santa”, handlar om kärlek, och firar att det nästa år är femtio år sedan lagen som förbjöd samkönade relationer i Norge avskaffades. Reklamfilmen är skapad tillsammans med B-reel Films.

Läs mer om kampanjen här.

Arbetsgrupp

Kund: Norska Posten, Marknadsdirektör Monica Solberg

Byrå: POL

Copywriter: Rikke Sofia Jacobsen

Art Director: Pia Emilie Lystad

Produktionsbolag: BR•F

Regissör: Sacarias Kiusalaas

Producent: Anisa Dzindo

Exekutiv Producent: Rikard Åström

Fotograf: Tim Lorentzén

Klippare: Nils Andersson

Sounddesigner: Calle Budde Roos / Ponytail

Grade: Oskar Larsson /TINT

VFX: HAYMAKERFX

Online: Evelina Åström / TINT

Musik:

Stockholms Musikgymnasium Youth Choir 22

Adolf Fredriks Musikklasser 5E

Dirigent: Sofia Ågren

Instudering: Lina Sandborgh

Bromma Blocks / Miniatyrsällskapet /Pack Train

Enligt en undersökning som Bromma Blocks har låtit beställa känner mer än var tredje person klimatångest i samband med shopping. Därför har handelsplatsen tagit fram ett annorlunda annonsformat inför Black Friday. I stället för traditionella annonser har man låtit Miniatyrsällskapet skapa miniatyrer av det lokala föreningslivet i Bromma. Miniatyrerna kommer ställas ut mellan 22–28 november på handelsplatsen och i samband med utställningen kommer miniatyrdubbletter finnas gömda på Bromma Blocks. När besökarna hittar en miniatyr kommer 8000 kronor att gå till föreningen som miniatyren föreställer.

 Miniatyrerna som är i skalan HO (skala 1:87), föreställer Grimsta IP, Åkeshovshallen, Blackebergshallen, Åkeshovs ridanläggning och Stora Mossens IP som alla ligger i Bromma Blocks upptagningsområde. De är skapad av den ideella föreningen Miniatyrsällskapet som kallar sig för miniatyrister.  

Om Miniatyrerna

- Grimsta IP, skapad av Anna Werner & Weronica Löhr

- Åkeshovshallen, skapad av Catharina Hellerstedt

- Blackebergshallen, skapad av Anna Werner & Weronica Löhr

- Åkeshovs ridanläggning, skapad av Ingalill Rönnlöf & Carina Rönnlö

Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän / Stendahls / ”The fall collection”

Fallolyckor är vanligaste skadeorsaken till inläggningar på sjukhus och utgör två tredjedelar av alla olycksfall. Användning av broddar kan minska risken fallolyckor med så mycket som 58 procent. Men tröskeln att börja använda dem är för många hög.

Tillsammans med Stendahls har försäkringsbolaget tagit fram The Fall Collection –  ”moderiktiga broddar som faktiskt gör det möjligt att undvika fallolyckor, med stil”, skriver Försäkringsbolaget i ett pressmeddelande. 

I insatsen ingår print, digitalt, riktad annonsering i sociala medier, egna kanaler samt PR. 

Postnord / Åkestam Holst / ”En magisk jul. På väg till dig”

Med julen på ingång lanserar Åkestam Holst en ny varumärkeskampanj under konceptet ”På väg till dig”. Syftet är att få fler att välja Postnord som paketleverantör under julhandeln, genom att göra bolaget mer omtyckt och öka allmänhetens förtroende för varumärket. 

Kampanjen ”En magisk jul. På väg till dig.” vill visa det magiska med julen. I filmen dramatiseras ett barns förväntan kring jultomten och julafton. Övriga enheter är mer utmanande mot den traditionella bilden av julen där klassiska julkortsmanér med tidlösa motiv får en modern twist.

Kampanjen går brett i TVC/OLV, bio, OOH/DOOH, print, SoMe/digitalt, radio och SEM fram till juldagen. 

Arbetsgrupp

PostNord:

Astrid Odell

Sara Wiberg

 

Åkestam Holst NoA:

Kreatörer: Caroline Andersson, Johan Landin, Filip Laurent, Jaqueline Hellstedt, Stephanie Moradi

Projektledare: Fredrik Burman, Lina Engler, Jenny Kaiser

Strateg: Patrik Lundberg

Produktionsledare: Linda Bryttmar

Filmproducent: Leila Widgren

 

Produktionsbolag Bleck Film 

Regissör: Tobias Granström

Executiv Producent: Josefin Kollberg

Producent: Sofia Swahn

DoP: Lasse Frank

Produktionsledare: Mårten Melinder

Klippare: Simon Pontén

Grade: Oskar Larsson, Tint

Ljud: Calle Buddee Roos, Ponytail

Online och VFX: Wille Rising

Music supervisor: Macke Bergkvist, Super Circus 

Kompositör: Gustav Karlström

Serviceproduktion: Family Film 

 

Produktionsbolag: BKRY NoA

 

Radioproduktionsbolag: Flickorna Larsson 

 

Illustratör: Fredrik Swahn

 

Mediebyrå: OMD – Johan Kalm

Friends /The Amazing Society / ”Stallkänslan”

För många barn är stallet en trygg zon, där hästar, ridsport och gemenskap ger goda minnen för livet. Men många ledare inom ridsporten vittnar också om både kränkningar och mobbning, framför allt vi sociala medier, även på ridskolorna. För att uppmärksamma detta har Friends och The Amazing Society tagit fram kampanjfilmen Stallkänslan, som uppmärksammar problemen.

Enligt en Friends-rapport har en fjärdedel av alla högstadieelever blivit utsatta för kränkningar från sina jämnåriga.

Trygga ledare är en satsning som görs av Friends och Svenska Ridsportförbundet, som syftar att skapa just trygga ledare – som vågar säga emot och skapa trygga förutsättningar för utövarna.

Arbetsgrupp

The Amazing Society

Emma Klein, Projektledare

Jozef Silfverberg, Projektledare

Lisa Millberg, Produktionsledare

Carin Stegen, Kreatör

Matilda Hansson, Kreatör

Sara Wikström, Regissör

Alexandra Borg, Digital Media Specialist

 

Arbetsgrupp Externt

Lionel Cabrera, DOP

Ali Alsalem, Klippare

William Engström, Colorist

Hampus Kung, Kompositör

Charlie Persson, Ljudtekniker

Kristian Löveborg, Gaffer

Adrian Wretljung, B-fotograf

 

Dagsljus

Online Voices

The Talent Group

ATG / Åkestam Holst / Magic Moments

En kärlekshistoria mellan två hästar har gett en lika älskad som överraskande avkomma. Det är premisserna i ATG:s julfilm, som utspelar sig i vinterstallet. 

– Julen är undrens tid. Att två hästar blir föräldrar till en get är inte märkligare än att hästarna delat ut över 180 miljonvinster i år. Eller kanske lite…, säger kreatörerna Mark Ardelius och Jesper Holst.   

Konceptet med de sjungande hästarna är inne på sitt tredje år och har hunnit beta av många lite bortglömda hits från förr. Den här gången ”Magic moments” av Burt Bacharach/Hal David i Perry Comos tappning. 

Arbetsgrupp

ATG: 

Peter Dennbrink, marknadschef häst, 

Camilla Stenlund, projektledare

 

Åkestam Holst NoA: 

Jesper Holst och Mark Ardelius, kreatörer

Magnus Hamberg, projektledare, 

Henrik Sjödin, strateg

Ikka Norberg, produktionsledare

Helena De Brun, byråproducent

Rosanna Hagald, social media specialist

 

BKRY NoA:

Lotta Persson, originalare

 

Bacon Oslo: 

Bart Timmer, regissör

Magne Lyngner, exekutiv producent

Øystein K. Dyb, producent

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.