Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Redbet-kampanj femdubblade vinsten

Publicerad: 23 Januari 2008, 07:52

Spelbolaget Unibet vinner en tvist i Marknadsdomstolen mot konkurrenten Redbet, som försökte sno kunder från Unibet i samband med ett byte av tekniskt system på pokersajten. Kampanjen från Redbet gjorde att man femdubblade vinsten under kampanjperioden.


När Unibet i september 2006 skulle byta teknisk plattform, pokernätverk, på sin pokersajt passade konkurrenten Redbet på att göra en kampanj som gick ut på att sno kunder från Unibet.

Det var allmänt känt i branschen att bytet av teknik var en känslig operation för Unibet som var tvunget att locka över alla gamla kunder till sitt nya system.

Då passade Redbet på att lägga ut annonser med copytexter som ”Orolig för en skakig övergång?” och ”Byt från Unibet: Stanna hemma hos Redbet”. Syftet med texterna var att skrämma kunderna att stanna kvar på det gamla pokernätverket B2B som Unibet, och Redbet, använde tidigare.

Resultatet av kampanjen var en femdubbling av vinsten under kampanjperioden. Samtidigt förlorade Unibet ”väsentligt fler spelare” i Sverige än i andra länder där man gjorde samma byte.

Det blir till slut en halv seger för Unibet. Skadan är redan skedd och något skadestånd är inte aktuellt. Däremot förbjuds Redbet vid vite om 750 000 kronor att använda de anmälda formuleringarna i sin marknadsföring, som Marknadsdomstolen fann vilseledande. Redbet ska också betala rättegångskostnaderna.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.