Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Rederierna satsar mer utomlands

Publicerad: 7 april 2008, 08:55

Passagerarrederiernas marknadsföring utomlands uppgick till 273 miljoner kronor 2007. Det är en svag ökning från föregående år.


Destination Gotland ingår i Passagerarrederiernas förening.

Passagerarrederierna spenderade förra året cirka 570 miljoner kronor på marknadsföring i Sverige och utomlands. Tittar man bara på utlandet uppgick marknadsföringen till mer än 270 miljoner kronor. Det är en ökning med 4 procent jämfört med 2006.

Majoriteten av de pengarna gick till marknadsföring i syfte att locka turister från marknaderna närmast Sverige, det vill säga Danmark, Estland, Finland och Åland, Norge, Polen och Tyskland. En del gick även till att marknadsföra Sverige i Sydeuropa, Asien, Ryssland och USA.
Enligt Passagerarrederiernas är deras samlade marknadsföring utomlands hela två och en halv gånger så stor som svenska statens satsning på marknadsföring utomlands.

– Passagerarrederierna arbetar aktivt för att stärka bilden av Sverige, något som gynnar hela den svenska ekonomin. Ett starkt nationellt varumärke är en konkurrensfördel eftersom Sverige blir mer attraktivt för såväl investerare som turister, säger Per-Erling Evensen, ordförande i Passagerarrederiernas förening, i en kommentar.

Fakta:

I Passagerarrederiernas förening ingår Birka Cruises,  Destination Gotland, Eckerö Linjen, HH-Ferries, Polferries, RG Line, Tallink Silja, Stena Line AB/Scandlines, TT-Line, Bornholmstrafikken, Viking Line, ACE link.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.