Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Reebok lanserar alternativ till elsparkcyklar: skor

Publicerad: 25 Oktober 2019, 12:55

Stockholms elsparkcyklar fick sällskap av "Reebok To Go".

Foto: Reebok / M&C Saatchi

Reeboks nya kampanj "Reebok To Go" använder samma princip som elsparkcyklar – fast i form av skor. Med initiativet vill Reebook få människor att välja promenader framför elsparcykeln och på så vis få mer motion.


Ämnen i artikeln:

M&C SaatchiReebokReklam

På kort tid har elsparkcyklarna blivit en självklar del av stadsbilden i ett flertal städer runt om i världen. Men under fredagsmorgonen stod inte bara elsparkcyklar i olika färger uppradade på sina vanliga platser runtom i Stockholm. De hade fått sällskap av "Reebok To Go" – ett initiativ av Reebok och M&C Saatchi Stockholm för att få människor att röra på sig genom att hyra ett par nya skor, specialutrustade med GPS helt gratis.

Kampanjen lutar sig mot statistik från WHO som visar att en fjärdedel av alla svenskar inte får tillräckligt med motion. Den tar också fasta på rapporter som visar att det är få resor med elsparcyklar som faktiskt ersätter bilar. I nästan alla andra fall ersätts dem med en promenad. Kampanjen går under uppmaningen "Why ride when you can use your feet?"

– Vi människor rör oss allt mindre, och det påverkar vår hälsa negativt. Nu när elsparkcyklar har gått ifrån att vara en ny, kul grej till att bli en del av stadsbilden kände vi att vi behövde göra något. Vi vill helt enkelt påminna om hur viktigt det är att röra sig. Och att det inte behöver vara svårt att få in mer rörelse i vardagen. Du behöver inte lägga både timmar och tusenlappar på ett gym – du behöver bara ett par skor, säger Nicolas Nath, nordisk varumärkeschef på Reebok, i ett pressmeddelande.

LÄS MER: "Bingo Rimér fotar systarna Graaf för Reebok"

"Reebok To Go" funkar på ett liknande sätt som elsparkcyklarna: skorna är utrustade med en QR-kod som scannas med en mobil. Efter att man har fyllt i sina personuppgifter är det bara att ta på sig skorna och gå iväg. Sulorna är utrustade med GPS och skorna kan därför följas i realtid på en karta.

Linda Elers, creative director på M&C Saatchi, kommenterar:

– "Reebok To Go" är en påminnelse om hur viktigt det är att röra på sig. Om vi kan få fler människor att återupptäcka sina fötter genom det här, så är det ett steg i rätt
riktning.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

M&C SaatchiReebokReklam

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev