Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Regeringen kräver klimattransparens i reklamen – så reagerar annonsörerna

Publicerad: 16 Oktober 2019, 11:55

Regeringen vill att alla transportföretag i sin marknadsföring ska redovisa en resas klimatpåverkan. De eventuella kraven välkomnas av flera aktörer i branschen, men vissa vill även se liknande krav på andra branscher.


Ämnen i artikeln:

SJNorwegianSASReklam

Den fjärde oktober gav regeringen myndigheten Trafikanalys i uppdrag att lämna förslag på hur det kan göras obligatoriskt för företag att redovisa klimatpåverkan i samband med marknadsföring och försäljning av längre resor med buss, tåg, flyg och färja.

– Transportsektorn är nyckeln i klimatomställningen och ansvaret för det vilar tungt på mig som infrastrukturminister men det ska också vara lätt för individen att ta sitt ansvar. Därför är en klimatdeklaration ett bra sätt att som konsument och företag få veta vad ens resa har för klimatpåverkan, berättade infrastrukturminister Tomas Eneroth i samband med att utredningen tillsattes.

Vidare krav från regeringen är att klimatdeklarationerna ska vara lättillgängliga och att konsumenterna lätt ska kunna jämföra hur stor klimatpåverkan olika färdmedel har. Förslagen kommer att presenteras senast den 30 april 2020 och det är ännu inte klart vilka aktörer som kommer omfattas.

Utredningen kommer efter en lång tids diskussion om hur olika typer av varumärken kan och bör kommunicera kring just hållbarhet. I juni fick bland annat flygbolagen BRA och SAS kritik från Konsumentverket för hur de kommunicerade kring hållbarhet. Ett exempel var BRA:s formulering "Vi ger nu alla möjlighet att flyga ännu grönare" som Konsumentverket ansåg var vilseledande.

"För att något ska kunna bli "ännu grönare" krävs enligt Konsumentverkets uppfattning att det från början är "grönt". Det är allmänt vedertaget att flygresor är miljöbelastande och därmed kan det aldrig vara "grönt att flyga."

Resumé kontaktade en rad marknadschefer inom transportsektorn för att reda ut hur de ser på regeringens kommande krav. Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef på Norwegian, anser att om transportindustrin får krav på sig bör samma regler gälla även för andra branscher.

– Utan att ha några detaljer om hur detta i så fall skulle kunna utformas så kan det eventuellt vara ok om det blir rättvist och att det då även införs på andra branscher som till exempel kläd- och köttindustrin. Våra moderna och bränsleeffektiva flygplan släpper ut betydligt mindre än branschen i genomsnitt så vi har inga problem med att vara transparenta så länge som det blir rättvist utformat, skriver hon i ett mejl.

Konkurrenten SAS har satt som mål att minska sina koldioxidutsläpp med 25 procent till 2030. De ger även kunderna möjligheten att räkna ut hur mycket klimatpåverkande utsläpp en flygresa ger. Det är dock oklart om den typen av kalkylator kommer att leva upp till de eventuella kraven.

– Exakt hur förslaget kommer att utformas vet vi inte än, men vi ser stora fördelar med att transportbranschen tillsammans är med och påverkar hur information om klimatpåverkan ska redovisas, säger Freja Annamatz, svensk presschef på SAS.

För rederiet Destination Gotland är det viktigast att jämförelserna mellan de olika transportmedlen utformas på "ett rättvist sätt".

– Alla transportslag är viktiga och fyller sin funktion. Om man skall jämföra olika transportslag är det viktigt att det görs på ett rättvist sätt. I vårt fall är det viktigt att belysa att transporter inte bara är för människor som vill eller behöver resa. Gotlandstrafiken har ansvar för att alla gotlänningar också skall kunna leva och bo på ön. En fungerande och hållbar godstrafik är av yttersta vikt för hela Sverige, både vad gäller import och export, säger Destination Gotlands sälj- och marknadschef Adam Jacobsson.

Inte oväntat välkomnas även utredningen av statliga SJ. Trots egna problem har tåg som färdmedel vunnit när mycket av rapporteringen kring flyget dominerats av dess klimatpåverkan.

– De bör utformas i enlighet med den europeiska standard som redan finns för hur klimatutsläpp från transporter ska beräknas. För operatörer som kör på el innebär det i korthet att man räknar på den el man köper och kör på, säger Peter Kraméus, kommunikationsstrateg på SJ och fortsätter:

– SJ använder redan i vår kommunikation den mycket låga koldioxidbelastning som en tågresa med SJ innebär. Om lagen blir verklighet kommer SJ antagligen hänvisa till den i vår kommunikation.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

SJNorwegianSASReklam

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev