Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag23.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Regeringen ska utreda förbud mot kasinoreklam

Publicerad: 24 April 2019, 09:35

Under eftermiddagen berättade civilminister Ardalan Shekarabi (S) att regeringen kommer att tillsätta en utredning gällande spelreklamens utformning. Ministern öppnar bland annat upp för ett totalförbud gällande "aggressiv spelreklam" och nämner nätkasinon som exempel.


Ämnen i artikeln:

SpelreklamReklam

Den 1 januari trädde den nya spellagstiftningen i kraft. Den nya lagen innebär kort sammanfattat att spelbolag som har ansökt om och fått licens har rätt att bedriva verksamhet i Sverige och marknadsföra sig i alla kanaler.

Lagstiftningen har dock inneburit en rad oklarheter, främst gällande skrivelsen om "måttlighet" inom spelreklamen. Civilminister Ardalan Shekarabi har sagt sig vara missnöjd med hur spelbolagen anpassat sig till lagen och har hotat med hårdare regleringar om aktörerna inte skärper sig.

LÄS MER: Ardalan Shekarabi: "Omregleringen av spelmarknaden är en framgångssaga"

Den 31 mars hölls ett möte mellan ministern och spelbranschens aktörer med syfte att utvärdera hur de skruvat på sin marknadsföring. Om spelbolagen inte skulle ha anpassat sig hotade Shekarabi med tvingande åtgärder.

– Vi har tagit ett ordentligt tag i håret på oss själva och presenterat en bra handlingsplan. Vi kunde inte ha kommit längre på den korta tiden vi fick att få till en märkbar förändring, vad det nu innebär. Det är inte något man bara snyter fram ur näsan, berättade Jenny Nilzon, vd på branschorganisationen Sper, för Resumé i samband med mötet. 

Men Shekarabi verkar inte vara nöjd med de förändringar som spelbranschen genomfört och presenterat. Under eftermiddagen höll han nämligen en presskonferens där han meddelade att regeringen kommer att tillsätta en utredning gällande spelreklamen och dess utformning. En möjlig utgång är att reklam för nätkasinon helt och hållet förbjuds.

– Situationen med spelreklamen är ohållbar, vi kan inte skydda konsumenterna som det ser ut nu, berättade han under pressträffen. När branschen inte levererade det som krävdes sätter vi nu igång arbetet för att förändra det.

De övriga punkter som utredningen ska titta på är:

Särskild måttfullhet

Begränsningar av vissa inslag

Skärpta krav på information gällande riskerna med spel

Begränsa marknadsföringen för vissa typer av spelformer

Begränsa möjligheterna till marknadsföring under valda tillfällen såsom matcher

Läs mer om turerna kring den nya spelregleringen här.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

SpelreklamReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.