Reklam
Regeringen skrämmer livet ur britterna
Publicerad: 10 juni 2013, 08:48
I ett försök att uppmärksamma om faran med rattonykterhet simuleras bilolyckor på toalettspeglar runtom i England. I en film visas hur flera brittiska pubbesökare chockas av kampanjen.
Vi har redan sett flera exempel på informationsinsatser för att motverka rattonykterhet. Ett färskt exempel från Storbritannien hör till de mer oortodoxa kampanjerna.
Genom att simulera en bilolycka på en toalettspegel ges den oförberedda spegeltittaren en illusion av att spegeln går i kras när ett ansikte krossas mot glaset. Blodet sipprar ut längs spegelglaset, en tillsynes död person uppenbarar sig och toalettgästerna på en pub i norra London chockas av synen.
Bakom kampanjen står reklambyrån Leo Burnett på uddrag av den brittiska regeringen. Det skriver Daily Mail.
Klippet där brittiska män hamnar i chocktillstånd på toaletten har på några dagar nått över fyra miljoner visningar. Samtidigt har det redan dykt upp spekulationer kring huruvida videoklippet är en bluff eller inte.