Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Regeringen skrämmer livet ur britterna

Publicerad: 10 Juni 2013, 08:48

I ett försök att uppmärksamma om faran med rattonykterhet simuleras bilolyckor på toalettspeglar runtom i England. I en film visas hur flera brittiska pubbesökare chockas av kampanjen.


Ämnen i artikeln:

Leo Burnett

Vi har redan sett flera exempel på informationsinsatser för att motverka  rattonykterhet. Ett färskt exempel från Storbritannien hör till de mer oortodoxa kampanjerna.

Genom att simulera en bilolycka på en toalettspegel ges den oförberedda spegeltittaren en illusion av att spegeln går i kras när ett ansikte krossas mot glaset. Blodet sipprar ut längs spegelglaset, en tillsynes död person uppenbarar sig och toalettgästerna på en pub i norra London chockas av synen.

Bakom kampanjen står reklambyrån Leo Burnett på uddrag av den brittiska regeringen. Det skriver Daily Mail.

Klippet där brittiska män hamnar i chocktillstånd på toaletten har på några dagar nått över fyra miljoner visningar. Samtidigt har det redan dykt upp spekulationer kring huruvida videoklippet är en bluff eller inte.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Leo Burnett

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.