Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Regeringen tar nya krafttag för att stoppa aggressiv spelreklam

Publicerad: 26 januari 2022, 10:40

Ardalan Shekarabi

Foto: Frankie Fouganthin

Socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi (S) presenterar nya åtgärder för att begränsa spelbolagens marknadsföring.


Ämnen i artikeln:

Ardalan ShekarabiSpelreklam

Efter omregleringen av spelmarknaden och det nya licenssystemet som introducerades den 1 januari 2019 påttalade Ardalan Shekarabi (S) flera gånger att lagstiftningen kunde komma att skärpas. Villkoren var att spelreklamen skulle minska, att spelbolagen skulle upphöra med aggressiva marknadsföringsmetoder och ta bort spelformer som är extra farliga för riskgrupper. Tonläget har varit högt och under 2019 hotade ministern vid upprepade tillfällen om förbud om inte spelbolagen följde riktlinjerna.

Sedan dess har det varit relativt tyst. Merparten av annonsörerna har minskat sina medieinvesteringar och ministerns åtgärder har dröjt. Fram tills nu.

Under onsdagen kommer socialföräkringsministern nya åtgärder att presenteras vid en digital pressträff. Bland annat ska alltför aggressiv spelreklam, där olagliga aktörer kommer att stängas av från spelmarknaden. Det rapporterar TT. I en intervju med TT säger Ardalan Shekarabi att regeringen ska ”ta tillbaka kontrollen” och understryker att det är inom nätkasinon som han ser de största riskerna.

Merparten av lagändringarna som kommer presenteras föreslås träda i kraft från och med 1 januari 2023. 

Åtgärderna innefattar bland annat att kraven på måttfullhet vid marknadsföring av spel justeras i syfte att skydda barn och ungdomar samt personer med spelproblem.

– Volymen av spelreklam har minskat de senaste åren. Vår bedömning är att det här är ett ytterligare steg som behövs, särskilt när det gäller marknadsföringen av kasinon, säger Shekarabi till TT.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

Ardalan ShekarabiSpelreklam

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.