Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Rejäl personalminskning hjälpte inte krisande McCann

Publicerad: 9 augusti 2013, 11:28

Fredrik Westergren, vd McCann Worldgroup AB.

Foto: Pressbild.

McCann Worldgroup AB minskade det genomsnittliga antalet anställda från 84 till 74 personer under det gångna året, men neddragningarna räckte inte på långa vägar. Verksamheten redovisar en förlust på 13,4 miljoner kronor – att jämföra med 5,3 miljoner kronor året innan. Det vill säga en ökning av förlusterna med cirka 8 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

Matias Palm-JensenMcCannFredrik Westerman

McCann Worldgroup driver McCann Stockholm, McCann Relations, MRM  Stockholm, Starsky Digital Industries och Momentum.

I  förvaltningsberättelsen konstateras att verksamheten har präglats av  ”marknadens och omvärldens svagare utveckling.”

Nettoomsättningen har  minskat från drygt 170 miljoner kronor till strax över 130 miljoner  kronor.

Resultat efter finansiella poster, finansnetto, har gått bakåt  ytterligare från en förlust på 5,3 miljoner kronor under 2011 till en  förlust på drygt 13,4 miljoner kronor under 2012.

I förvaltningsberättelsen framgår också att antalet anställda har anpassats för att: ”möte kundernas minskade spendering.”

Det  genomsnittliga antalet anställda har sjunkit från 84 till 74, vilket  också har inneburit att personalkostnaderna har minskat med 11 miljoner  kronor. Men trots kraftigt minskade personalkostnader har McCann alltså inte  lyckats vända den negativa utvecklingen för verksamheten.

Här bör dock noteras att löner och andra ersättningar för styrelseledamöter och  vd har ökat från 3,8 miljoner kronor under 2011 till drygt 4,6 miljoner  kronor under 2012.

McCann hade tidigare Anders Nyström som vd (han var verksam som vd i fem år), men han ersattes av Fredrik Westerman under våren 2013.

Resumé har sökt Fredrik Westerman samt McCanns kreative chef Matias Palm Jensen.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News