Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklam – ett yrke för masochister?

Publicerad: 7 november 2016, 11:41

Foto: Fredrik Thambert

En reklamare som byter bransch möts av jubel. Blottar det ett cyniskt självförakt hos branschen? För det är svårt att tänka sig samma sak i andra skapande yrken, skriver Göran Åkestam.


Med jämna mellanrum läser vi att någon känd person i reklambranschen hoppar av, mitt i karriären. Applåder. Personen vet inte vad hen ska göra i stället. Visslingar. Men något annat än reklam blir det nog. Jubel.

Vad är det här? Blottar det möjligen ett inte så lite cyniskt självförakt, när stora delar av en yrkeskår hyllar den som kliver av?

Som om vi alla satt fast i ett drogberoende, ett missbruk som bara de starkaste lyckas ta sig ur.

Tänk om samma sak hände i andra skapande yrken. Författaren som lovar sluta skriva möts av jubel. Målaren som meddelar att hen har gjort sin sista utställning höjs till skyarna. Musikern som har tagit sin sista ton beundras. Bara för att.

Är det inte snarare lite sorgligt när duktiga personer försvinner? Vår bransch behöver alla starka krafter den kan finna. Visst är reklam-yrket många gånger slitsamt, kanske till och med otacksamt, när beslut dras i långbänk och kommittéer mal ner de en gång starka kommunikativa idéerna till mellanmjölk.

Men utan personer som orkar gå den extra milen gång efter annan, utan alla som går till jobbet och levererar dag ut och dag in, år efter år, så skulle vår bransch utarmas.

Jag tänker kanske inte i första hand på dem som står på Guldäggsscenen, där är kopplingen mellan slit och belöning mer uppenbar. I stället tänker jag på sådana som Torbjörn Krantz.

I dagarna slutar han efter bortåt 45 år i yrket, som originaltecknare och grafisk formgivare.

Utan åthävor har Tobbe varit central på alla byråer han har jobbat. Lojalare än alla andra, skickligare än de flesta. Med ett knivskarpt omdöme om när en idé är bra nog har Tobbe varit den som flera generationer kreatörer har velat ha med i arbetsgruppen. Helt enkelt för att det blev bäst så.

Tobbe finns och har funnits på många byråer. De kan heta Maggan, Eva, Kjelle eller Gunnar. De kan vara originalare, produktionsledare, receptionister, faktorer eller kanske till och med projektledare och kreatörer. Det är de som verkligen förtjänar hyllningar när de slutar. För att de kämpade, slet, levererade och bidrog, ända in i kaklet. Och gjorde reklam till ett yrke värt att älska.

Göran Åkestam
Kreativ rådgivare, Åkestam Holst

Björn Wallenberg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.