Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklam för 213 miljoner

Publicerad: 23 september 2010, 08:03

Apoteken fortsätter sin reklamoffensiv. Sedan avregleringen av apoteksmonopolet har sammanlagt över 213 miljoner kronor lagts ned på marknadsföring från samtliga aktörer på marknaden där tv och landsortspress är de stora vinnarna.


Ämnen i artikeln:

Apotek Hjärtat

truefalse

Apoteket AB är ännu den enskilt största aktören på apoteksmarknaden, och går tungt i såväl tv som i print med främst produktorienterade kampanjer.

Sedan avregleringen har de olika apoteken investerat över 77 miljoner kronor, mest bland alla aktörer, där merparten har lagts på tv, samt landsortspress.

Med start denna vecka drar också Apotek Hjärtat och Kronans Droghandel ut i nya stora kampanjer. De två apoteken satsar dock på två helt olika inriktningar. Medan Kronans Droghandel satsar på en helt webbaserad kampanj, kallad ”Förkylningskartan”, kör Apotek Hjärtat i gång en ny tv-kampanj.

I mars tidigare i år hade Apotek Hjärtat premiär för den första reklamfilmen. I uppföljningsfilmen som släpptes i veckan har fokus flyttats, från hyllandet av livet till hyllandet av pinsamheter. Filmen kommer att gå tungt i tv fyra veckor framåt.
– Tv som medium ger en stor räckvidd och har också givna fördelar när det gäller att berätta en historia underhållande. Tv ger oss också en chans att kunna särskilja oss från de övriga apoteken, ­säger Fredrik Kullberg, marknadschef Apotek Hjärtat.

Han säger att man regelbundet mäter kännedom och preferens. Än så länge går dock folk till sitt traditionella apotek utan att tänka på vad det står på skylten.

Det är nu på allvar som differentieringsarbetet börjar.

Kronans Droghandel går också denna vecka ut i en webbaserad kampanj, kallad ”Förkylningskartan”.
– Höstförkylningarna brukar dyka upp samtidigt som mörkret och kylan. På förkylningskartan kan man följa höstförkylningarnas utbredning över landet för att i god tid hinna förbereda sig, säger Carin Svensson, farmacichef på Kronans Droghandel.

Sajten visar höstförkylningarnas härjningar över landet och fungerar ungefär som en väderkarta och ger en indikation om var i landet det är mest förkylt. Kartan baserar sig på försäljningsstatistik över 15 förkylningsprodukter på Kronans Droghandels alla apotek. Dessutom mäts förekomsten av ord kopplade till förkylning, snuva och krasslighet på Facebook och Twitter och presenteras på sajten.

Enligt två utomstående och två egna undersökningar har också differentieringsarbetet, med bland annat orange som profilfärg och annorlunda medieval, gett effekt. Kronan uppger självt att man har uppnått högst kännedom och har flest butiksbesök på marknaden.

Medstops investeringspeak var i mars månad då man gick tungt i tv. Sedan starten har bolaget använt sig av Z:CO, men Resumé kan avslöja att man nu ser över sina reklambyråsamarbeten och ska ha klart med ny byrå inom kort.

Konkurrensen är hård och sammanlagt har samtliga apoteksaktörer spenderat drygt 213 miljoner kronor på marknadsföring sedan avregleringen, enligt Sifo Reklammätningar.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Apotek Hjärtat

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.