Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 13 Maj 2009, 07:08
Läkemedelsföretaget Prostrakan marknadsförde läkemedlet Abstral med meningen ”Från olidlig smärta till effektiv smärtlindring på några minuter”. Det är osanning menade Läkemedelsverket som nu förbjuder reklamen med omedelbar verkan.
Ämnen i artikeln:
LäkemedelsverketEnligt Läkemedelsverket har påståendet som Prostrakan använder i sin marknadsföring för Abstral, som ger smärtlindring till cancerpatienter, ingen bäring i produktresumén.
Verket förbjuder därför Prostrakan med omedelbar verkan att fortsätta använda formuleringen ”Från olidlig smärta till effektiv smärtlindring på några minuter” i sina annonser. Förbudet är förenat med ett vita på 200 000 kronor.
Enligt Läkemedelsverket är också meningen ”verkar på några minuter” i annonsen överdriven. I beslutet skriver Läkemedelsverket.
”Dessa påståenden om Abstrals egenskaper är överdrivna och saknar stöd i produktresumén. ’Några minuter’ är, enligt Läkemedelsverkets uppfattning, inte liktydigt med 15 minuter.”
Linda Fagerlind
Ämnen i artikeln:
Läkemedelsverket