Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklam för Gardasil måste genast ändras

Publicerad: 5 februari 2009, 09:14

Sanofi Pasteur MSD, som marknadsför vaccinet Gardasil till tonårstjejer, måste omedelbart ändra sin reklam. Enligt Läkemedelsverket, som hotar med vite på en halv miljon kronor, framgår det inte i reklamen tillräckligt tydligt vad som gäller.


Genrebild. Foto: Sanofi Pasteur MSD

I sin marknadsföring för vaccinet Gardasil, som kan förebygga bland annat livmoderhalscancer, skriver läkemedelsbolaget Sanofi Pasteur MSD att priset för vaccineringen blir högst 1 800 kronor för dem med rabatt.

Nu kräver Läkemedelsverket att Sanofi Pasteur MSD, som utvecklar och säljer vacciner, omedelbart ändrar reklamen. Enligt bolaget framgår det inte tillräckligt tydligt att man måste ta vaccinet inom en och samma högkostnadsperiod. Fortsätter Sanofi Pasteur MSD med sin nuvarande marknadsföring riskerar de ett vite på 500 000 kronor.

Reklamen har skickats ut i form av en folder och brev till målsman för unga flickor. I direktreklamförsändelsen framgår det visserligen att vaccinet måste tas inom perioden men enligt Läkemedelsverket är uppgiften alldeles för otydlig.
”Vid marknadsföring till allmänheten kan man inte kräva att genomsnittskonsumenten skall lusläsa alla delar av ett material för att bilda sig en uppfattning om vilka villkor som gäller.”

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.