Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Reklam för Jägermeister och Nicorette sexistiska

Publicerad: 24 Januari 2008, 13:53

Näringslivets Etiska Råd mot könsdiskriminerande reklam, ERK, har fällt ett stort antal företag. Bland de mest kända annonserna finns Jägermeisters reklamfilm ”Drick Jägermeister iskall” och Nicorettes som spelar på att vissa gör vad som helst för ett tuggummi.


Totalt rör det sig om 24 företag som fällts för könsdiskriminerande reklam.

I Jägermeisters fall ansåg ERK att marknadsföringen använde kvinnors kroppar som blickfång av sexuell natur på ett kränkande sätt. Kampanjen anmäldes av 12 privatpersoner som ansåg att reklamfilmen som visades på tv var sexistisk och kränkande för kvinnor i allmänhet. Filmen kom på andra plats vadd et gäller flesta anmälningar förra året.

Ett annat företag som fällts är McNeil Sweden för deras reklamfilm för nikotintuggummit Nicorette där en ung kvinna helt plötsligt kysser en äldre man för att komma åt hans tuggummi. Filmen avslutas med en speakerröst som säger ”vissa gör vad som helst för ett tuggummi”. Anmälaren ansåg att filmen framställde kvinnor som objekt för mäns sexualitet.

McNeil försvarade kampanjen med att syftet med reklamfilmen var att på ett humoristiskt sätt visa att nikotintuggummi smakar gott. De säger också i sitt yttrande att de innan filmen genomförde konsumentundersökningar som fick övervägande positivt resultat.

I sitt uttalande skriver ERK:
"Även om syftet med marknadsföringen varit att skildra ett händelseförlopp på ett humoristiskt sätt är det rådets mening att den aktuella marknadsföringen anspelar på en sexistisk jargong innebärande att unga kvinnor använder sex för att få vad de vill ha, i detta fall ett tuggummi. Detta är en schablonisering som framställer kvinnor på ett nervärderande sätt, som är kränkande."

Läs även: Årets mest anmälda reklamfilm

Se Jägermeister reklamfilm.

Se reklamfilmen för Nicorette.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.