Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklam för krigsspel – i riktigt krig

Publicerad: 9 december 2011, 07:29

Det här kan bli årets kontroversiella kampanj.
Reklambyrån Droga5 lanserar headset för tv-spel genom att skicka en gamer till Irak.


Krigsspelen blir mer autentiska och användarna ställer högre krav på att spelen ska vara ”verklighetstrogna.” Det gäller även ljudet.
Därför har headsettillverkaren Turtle Beach bett Droga5 New Zealand att göra en kampanj som visar att ljudet i deras lurar är lika bra som verkligheten. Och man ryggar inte ens för att lämna fiktionen i datorn utan ger sig ut i den blodiga verkligheten.
En gamer, 24-årige StatiC eller Phil som han heter på riktigt, har rekryterats och skickats till Irak för att få uppleva kriget på riktigt.
En Ben Ward, talesperson för Turtle Beach, säger:
– Gamers spelar i virtuella krigszoner dag och natt. De vill bli uppslukade av känslan av strid så vi tänkte ta upplevelsen ett steg längre. Och hela projektet har varit en upplevelse. Det innebar otroligt mycket planering men man kan med rättvisa säga att den här resan var..intressant.
Det framgår inte hur intressant irakierna ansåg det var med besök av reklamfilmsteam.
Kampanjen börjar på tisdag och lanseras med en trailer.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.