Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag22.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Reklam för Per Morbergs glögg får KO att se rött

Publicerad: 11 Januari 2017, 12:03

Pressbild från Per Morbergs eget glöggmärke

Annonsen för tv-personlighetens glögg lever inte upp till alkohollagen, anser Konsumentverket.


Ämnen i artikeln:

Per MorbergReklamAlkoholreklamKonsumentverket

"Smaken av julafton när den är som mest harmonisk.", var en formulering som Konsumentverket inte köpte. Budskapet är hämtad från en tidningsannons för skådespelaren och tv-personligheten Per Morbergs starkvinsglögg som publicerades inför julen.

Konsumentverket anser att reklamen inte uppfyller alkohollagens krav på särskild måttfullhet och det är inte första gången som myndigheten klandrar det ansvariga spritbolaget för liknande annonser.

Konsumentverket vill nu att Supreme Wine & Spirit AB - som importerar och marknadsför Per Morbergs drycker - lämnar in ett yttrande i fallet. Därefter ska myndigheten ta ställning till eventuellt fortsatta åtgärder. Det skriver nyhetsbyrån Siren.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.