Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklam för "vackraste flygvärdinnor” fälls

Publicerad: 25 november 2013, 09:03

”Vi har de vackraste flygvärdinnorna”. Så stod det på Air Baltics banner på Momondo. Reklamombudsmannens Opinionsnämnd, RON, finner att reklamen är kränkande mot kvinnor i allmänhet.


Ämnen i artikeln:

Momondo

Air Baltics banner på www.momondo.se (en sajt som erbjuder billiga flygbiljetter, hotell och resor) visar en leende kvinna i lockigt brunt hår.


Överst i bannern står texten: ”Vi har  de vackraste flygvärdinnorna och bästa priserna för din höstresa!”

Anmälaren menar att kvinnan används som det primära försäljningsargumentet.

I  opinionsnämndens bedömning framgår att reklam anses som  könsdiskriminerande om den: ”framställer kvinnor i allmänhet som rena  sexobjekt och som kan anses kränkande (sexistisk reklam).”

Här menar man även att val av klädsel, pose och miljö påverkar bedömningen.

Opionionsnämnden  anser att framställningen av kvinnan saknar koppling till den  marknadsföra produkten och att reklamen därför är ”kränkande för kvinnor  i allmänhet.”

Annonsören, det vill säga Air Baltic, har fått tillfälle att yttra sig, men har inte gjort detta.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Momondo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.