Reklam
”Reklam fungerar bättre på trevliga platser”
Publicerad: 12 december 2011, 16:11
I dag avgörs Slussens framtid. Foto: Scanpix
Kommunfullmäktige klubbar, med största sannolikhet, igenom detaljplanen till omgörningen av Slussen.
Petter Ödeen, cd på Garbergs – som har kontor vid Slussen, välkomnar en omgörning.
– Reklam fungerar bättre på trevliga platser, säger han till Resume.se.
Ämnen i artikeln:
ReklamCS
Christian Ström
Omgörningen av Slussen har diskuterats flitigt under hösten. Musikern Benny Andersson gick i bräschen för ”Kulturslussen”, bara ett av många förslag som kommit upp under årens lopp.
Prime och Garbergs är två byråer som har sina lokalar i området.
– Det är ganska rörigt. Att passera över Slussen är både krångligt och onjutbart oavsett om man går eller åker bil., säger Petter Ödeen.
Han tror att omgörningen kan bli ett lyft även för annonsmiljön.
– Reklam fungerar bättre på trevliga platser. Bussterminalen där nere är inte speciellt trevlig. Som kommunikationsplats är det nog tunnelbanan som fungerar bäst.
Han menar att det är på tiden att beslut tas.
– Det viktigaste att de tar ett beslut och sätter igång. Slussen har varit risigt och fungerat dåligt de senaste 10-15 åren. Trafikapparaten borde uppdateras till nya förutsättningar helt enkelt. Alla kommer ändå aldrig vara överens om hur det borde se ut.
David Augustsson, presschef på Prime, berättar att åsikterna om Slussen på byrån är många.
– Gällande det liggande förslaget så finns nog alla olika åsikter representerade här på kontoret. Somliga kommer sakna möjligheten att gå ner och ta en öl på Debaser efter jobbet, men många gläds nog samtidigt åt att slippa urinstanken på väg från tunnelbanan på morgonen, säger han.
Han menar att Slussen är en viktig del av Stockholm och att alla som håller till i närheten givetvis påverkas av ombyggnationen.
– Vi gillar Slussen, vi var ett av de första kreativa företagen här – och vi är fortfarande kvar.