Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Reklam-Sveriges pr-agenter

Publicerad: 4 November 2010, 08:12

Komms nya giv med att engagera medlemmarna i kommittéer verkar ha fallit i god jord. – Det är en riktigt bra idé. Jag är nästan lite sur för att jag inte kom på det själv, säger Pia Grahn Brikell, ordförande för den internationella kommittén, vd för Storåkers McCann och före detta vd för Reklamförbundet.


Ämnen i artikeln:

Matias Palm-JensenFredrik AnderssonPia Grahn BrikellKommAndreas DahlqvistJessica Bjurström

truefalse

Komms vd Jessica Bjurströms idé om kommittéer har fallit i god jord. Storåkers vd Pia Grahn Brikell blir ordförande i den internationella gruppen där även Matias Palm-Jensen, Rafraf, Andreas Dahlqvist, DDB, och Fredrik Andersson, Prime ingår.

De upprörda känslo­stormarna i medlemsleden på Sveriges kommunikationsbyråer mojnar. Nu svarar branschen på vd Jessica Bjurströms initiativ att bilda intressegrupper för att driva olika branschfrågor. Tre kommittéer har sett dagens ljus.
– Det har verkligen varit ett positivt gensvar, säger Jessica Bjurström.

Den senaste, som ska driva frågan om internationaliseringen i branschen, blev klar i tisdags kväll och ska ha sitt första möte på Storåkers i nästa vecka. Ordförande är Pia Grahn Brikell, vd för Storåkers:
– Jag blev jätteglad när Jessica frågade mig om jag ville driva den här gruppen. Jag brinner för dessa frågor och vi har dessutom fått ihop en bra mix av människor som alla vill sätta svensk kreativitet på världskartan.

I gruppen ingår Matias Palm-Jensen, Rafraf, Anders Härneman, F&B, Linda­ Björk, Amore, Fredrik Andersson, Prime, Andreas Dahlqvist, DDB, Catarina Falkenhav, Identity works.
– De blir Komms internationella pr-agnter, säger Jessica Bjurström.

Hur de ska göra detta rent konkret återstår att se. Internationella tävlingar och festivaler är en god plattform tycker Pia Grahn Brikell. Nu kommer till exempel Eurobest i december.
– Men där pratar man lite till de redan frälsta. Det är också viktigt att jobba mot politiker och opinionsbildare, säger Pia Grahn Brikell och nämner Exportrådet och Internationella handelskammaren.

Kommittéerna är inte beslutsfattande organ utan fotarbetare och rådgivare till Komms vd och styrelse. Ingen får betalt för sitt arbete utan det engagemang som de lägger ner är rent ideellt föreningsarbete av föreningens medlemmar.
– Jag märker att det finns en enorm lust och glädje i att göra något för sin bransch. Nu kan man kanalisera detta på ett sätt som har saknats, säger Jessica Bjurström.

Matias Palm-Jensen före­läser internationellt genom det egna bolaget Rafraf.
– Jag tror att detta är helt rätt av Jessica. Det här arbetet ska bli otroligt roligt. Det är viktigt att hålla liv i internationella relationer och det finns många svenska företag som skulle kunna växla upp och bidra mer med workshops och annat på internationella tävlingar, säger han.
– Vi får till exempel många förfrågningar om närvaro i olika sammanhang.

Grupperna är sprungna ur medlemmars tips på vad förbundet bör ägna sig åt. Tanken är att de ska vara rådgivande intressespecialister åt vd:
– Vi får till exempel många förfrågningar om närvaro i olika sammanhang, om vi ska delta i tävlingar eller andra organisationer. Eller om någon kan komma och föreläsa. Då är det viktigt att kunna arbeta under förbundets kappa, säger Jessica Bjurström.

Grupperna har också ett pr-uppdrag åt förbundet i de olika frågorna.
– Då ska man kunna signera med Komm, säger Bjurström.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.