Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklam under OS auktioneras ut

Publicerad: 5 april 2011, 05:04

Utomhusannonseringen i London under OS nästa år håller på att auktioneras ut. Sponsorerna har företräde men även vanliga annonsörer har chans att köpa utrymme.


Det är den internationella olympiska kommittén som har järnkoll på vem som får annonsera och inte under OS. Huvudsponsorer, som Coca-Cola, BP, Samsung, Lloyds TSB, BMW och Visa, har alltid företräde.

Det gäller även utomhusannonseringen. I går började man auktionera ut varje tänkbart medieutrymme i London och de andra städerna som även är värdar för OS under nästa år.

Totalt handlar det om media värt cirka 250 miljoner pund, 2,55 miljarder kronor.

Under de två första veckorna kommer utrymmen runt de stora sportanläggningarna och på speciellt utvalda platser som Heathrow.

Men troligtvis kommer huvudsponsorerna och de andra sponsorerna inte att köpa upp allt utrymme. Utomhusmedia värt 100 miljoner pund, en dryg miljard kronor, kan släppas fri de hugade spekulanter.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.