Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Reklamapa kan ersätta Benny Andersson

Publicerad: 7 Mars 2012, 15:35

2009 fick reklamkaraktären, apan Alejandro Fuentes Bergström skapad av Martin Marklund och Petrus Kukulski silverägg. Nu kan apan föräras med en plats på Arlandas Ankomsthall och ersätta Abbas Benny Andersson.


Ämnen i artikeln:

Petrus KukulskiHonestyMartin Marklund

Alejandro Fuentes Bergström skapades 2006, och är en svensk fiktiv humorfigur i form av en extremt välstrukturerad chilensk apa.

Förutom SVT:s humorlabbet dök apan under 2008 upp i ett antal reklamfilmer för webbplatsen Mymoney från Intrum Justitia, där han undervisar ungdomar om vikten att hålla koll på sin ekonomi.

Upphovsmännen till figuren är Martin Marklund och Petrus Kukulski, idag på Honesty, då på McCannbyrån Very Much Logo.

2009 fick filmerna ett silverägg, samma år fick också radarparet Guldskriften för just texterna till filmerna med apan.

Och nu kan den alltså hamna på platsen där Benny Andersson välkomnade folk på Arlanda ankomsthall, detta efter att han bett om att få bort sitt porträtt– i protest mot nya Slussen.

Nyligen startade SVT ABC en omröstning på nätet där reklamapan igår kväll låg i topp, före Darth Vader och Tore Kullgren.

För Resume.se berättar Petrus Kukulski hur apan kom till.

– Martin Marklund och jag var på filminspelning i Enköping, en Teliafilm. Mellan tagningarna hade vi lite tid över så vi gick runt i radhuset där filmen spelades in. Det var då vi hittade Alejandro som satt och stirrade på oss från en av bokhyllorna. Vi fascinerades direkt av den levande blicken. Så småningom satte vi oss i en annan del av huset, i ett typiskt hemmakontor, och kopplade ihop apan med mapparna och pärmarna som fanns där. Här testade vi också olika dialekter men föll för den spansksvenska eftersom den kändes oanvänd och unik.

Vad tycker du om att den nu kan hängas upp på Arlanda?
– Det är ju fantastess fahtess! Alejandro är micket vettre än Venni Andersson, svarar Petrus Kukulski med en Alejandro amitation.

Hur många filmer gjorde ni totalt?
– Vi har säkert gjort upp emot 50 filmer. Många ligger i våra burkar och är mer för privat bruk, men ett tjugotal finns ute på nätet.

Hur togs apan emot när ni lanserade honom?
– Han är otroligt folkkär. Häromdagen när Martin var på ett bröllop och prästen förstod att han låg bakom apan blev han behandlad som en rockstjärna. Han fick höra att hela prästerskapet i just den församlingen går runt och imiterar Alejandro.

– Och förra veckan blev jag uppringd av ett internationellt skivbolag som vill göra en låt med honom. En skön kontrast, att en apa som är besatt av mappar, häftapparater och kvitton kan gillas i så olika världar.

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.