Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Reklamare bakom app mot annonsinformation

Publicerad: 16 januari 2013, 11:30

Trion bakom reklambyrån Goodmorning Sunshine ligger bakom mobilappen Trace Erase, som snabbt blivit en av de mest nedladdade apparna i Sverige. Appen är en alternativ webbläsare som skyddar användarnas privatliv genom att inte spara sådan information om annars brukar säljas vidare till annonsörer och företag.


Ämnen i artikeln:

Goodmorning Sunshine

- Det pågår ju en debatt just nu om integritet på nätet och det finns en växande oro för vad som händer med all den information som samlas ihop. Med alla cookies läggs ett pussel som gör att sajtägare och annonsörer kan göra omfattande kartläggningar av våra surfvanor och rikta annonser mot dig på ett sätt som du inte alls har bett om, säger Måns Ulvestam en av delägarna på Goodmorning Sunshine och upphovsmannen bakom Trace Erase.

Måns Ulvestam ser att efterfrågan på att kunna vara mer privat på nätet ökar och menar att detta bland annat beror på att olika typer av terminaler blir vanligare i vardagen.

- Om man tar Ipad som exempel så delar man ju ofta den inom familjen, vilket gör att sparandet av cookies och kartläggningen av surfvanor blir påträngande på ett helt nytt sätt.

Delägarna bakom Goodmorning Sunshine, som förutom Måns Ulvestam består av Anders Dalenius och Enis Püpülek lanserar Trace Erase i ett separat bolag som har samma namn som webbläsaren. Med i arbetsgruppen finns också den tekniske projektledare Mattias Oliveira. Till skillnad från konkurrerande webbläsare tar man betalt och priset ligger på sju kronor.

- Jag tror inte att det går att ge bort sådana här saker och de tjänster som är gratis innebär ju att användarna betalar med sin information istället, säger Måns Ulvestam.

Att det finns en viss ironi med en reklamtrio som skapar innovationer som har udden riktad mot en av marknadsföringsindustrins allt viktigare motorer tycker han är ganska roligt:

- Vi är naturligtvis inte mot annonsering på nätet som sådan, men tycker att man ska få välja själv. Det är omständigt att slå av cookies, radera historik osv idag och vi vet inte heller riktigt hur mycket information som egentligen sparas. Därför är det bra med en webbläsare i permanent privatläge.

Under onsdagen, två dagar efter lansering, är Trace Erase den näst mest nedladdade appen på svenska appstore.

Fredrik Hazén

Ämnen i artikeln:

Goodmorning Sunshine

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.