Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklamaren som blev internationell bröllopsfotograf

Publicerad: 8 december 2014, 14:15

Jonas Peterson.

I Sverige jobbade Jonas Peterson som copy på Forsman & Bodenfors och ANR i Göteborg. Han blixtrekryterades till DDB Sydney – men fick sparken efter bara tre månader på byrån. Nu är han en av världens bästa bröllopsfotografer. För Resumé berättar han hur det gick till.


Ämnen i artikeln:

DDB

Jonas Peterson inledde sin bana inom reklambranschen 1998, då som copywriter på ANR BBDO Göteborg. Där och då började intresset för fotografi, eftersom han ville lära sig mer om bildskapande och komposition. Då var planerna att bli filmregissör efter han var färdig med reklambranschen.

Han flyttade till Australien där han först jobbade på BBDO Melbourne och vann 2007 radio-Grand prix i Cannes. Sista kontakten med reklambranschen var med DDB Sydney – som han 2008 fick sparken från.

– Jag var ansvarig för Australiens största reklamkonto, men den reklam jag tidigare producerat var lite för "edgy" för dem, så jag fick helt enkelt sparken. Jag hade precis vunnit ett Grand Prix i Cannes och kände mig väl helt enkelt jävligt trött på all den politik som existerar när man jobbar på stora byråer, säger han.

Han var en av Australiens bäst betalda kreatörer, men inledde en bana som bröllopsfotograf. I dag har han vunnit flera priser för sina bilder och blivit utsedd till en av top tio världens bästa bröllopsfotografer av magasinet American photo magazine.

– Jag hade ingen som helst tanke på att plåta bröllop, men en utmaning är en utmaning. Bröllopsfoto kan vara oerhört kackigt och reklamkreatören i mig ville se om jag kunde göra det annorlunda. Jag fick väldigt mycket uppmärksamhet tidigt, blev utnämnd en av världens bästa bröllopsfotografer 15 månader efter mitt första jobb och sen har det rullat på.

Varför blev du kvar i Australien?
– Jag har två barn här, men framförallt känner jag ingen vilja att flytta tillbaka till Sverige. Tio månader av skitväder funkar bara om man tvingas till det, när man väl sett ljuset finns det ingen återvändo.

Hur ser du tillbaka på byråtiden i dag?
– Jag hade en massa bra år i reklambranschen, men i slutändan insåg jag att producera fem jobb jag älskade och 35 veckor där jag hatade världen inte var för mig. Livet är för kort för att inte trivas. Jag har jobbat på flera av världens bästa byråer, jag har lärt mig en massa, fått sparken och vunnit Grand Prix i Cannes. Det är mestadels fina minnen.

Nu är du i stället en av världens bästa bröllopsfotografer. Hur ser du på karriären du har i dag?
– Jag jobbar med folk som faktiskt bryr sig om det jag gör. Det räcker så.

Hur ser du på att dina bilder publiceras i bland annat Huffington Post?
– Det jag gör uppmärksammas i en massa sammanhang, det är en del av att synas. En del är jättebra, andra gånger vill man gömma sig under en filt. Det är bara att acceptera.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

DDB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.