Reklam
Reklamaren som ska lösa oljekatastrofen
Publicerad: 3 juni 2010, 07:09
BP har misslyckats att stoppa oljeläckan i Mexikanska Golfen trots flera försök. Nu tror reklambyrån Crispin Porter + Bogusky att man kan spåna fram ett sätt att stoppa miljökatastrofen.
Ämnen i artikeln:
Crispin Porter + BoguskyTR
Tobias Rydergren
Andrew Keller, vice vd på Crispin Porter + Bogusky
Reklamare kan ibland ha en väldigt hög uppfattning om sig själva. Vad Crispin Porter + Boguskys vice vd Andrew Keller anser om sin förmåga att lösa världens problem är oklart men hans ambitioner är höga.
I ett inlägg på sin blogg uppmanar Keller alla att skicka in förslag på hur oljeläckan i Mexikanska Golfen ska tätas.
BP:s experter har ju misslyckats så nu är det reklamarnas tur att hitta smarta lösningar.
Keller menar att det är människor som ser på problem från annorlunda håll eller helt enkelt är naiva som tar mänskligheten framåt.
”Den totala bristen på kunskap öppnar upp dem för innovationer”, skriver Keller.
Därför blev han mycket positivt inställd när två av byråns anställda förslog att CP + B skulle försöka hitta en lösning på oljekatastrofen. ”Det är så galet att det kan fungera”, skriver Keller som nu tar projektet vidare och vill crowdsourca fram en lösning. Det vill säga att alla får skicka in lösningar och alla förslag som är seriöst menade ska publiceras.
Men det tycks som om CP + B äger idéerna. Om någon hittar den rätta lösningen är det CP + B som får äran. Å andra sidan skriver Keller att han inte tänker ta betalt för alla tips på hans blogg.