Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklamarens fräcka kupp på Google

Publicerad: 17 maj 2010, 07:36

Alec Brownstein utnyttjade reklamchefernas fåfänga och fick ett jobb. Och fint reklampris på köpet.


Med sin strategi visade reklamaren Alec Brownstein att han tänkte modernt, hade insikt i målgruppens beteende och på så sätt tog han sig förbi hierarkier och byråkratier på några av världens största reklambyråer. Därför är han väl värd jobbet på Y & R New York.
Och den Gold Pencil han fick på One Show i förra veckan.

Brownstein lade totalt 6 dollar på Google adword för att placera sig längst upp sökorden David Droga på Droga5, Tony Granger på Y & R, Gerry Graf på Saatchi & Saatchi New York, Ian Reichenthal och Scott Vitrone på Y & R New York – alla ledande creative directors på Madison Avenue i New York.
– Ingen annan bjöd på namnen så jag fick topplaceringen för 10 cent per klick, berättar han för Agency Spy.

Brownstein utgick från att reklamcheferna har enorma egon, är fåfänga och googlar sina namn med jämna mellanrum. Hans köpta länk för reklamcheferna gick vidare till en Brownsteins websajt och med rubriken ”Googling yourself is a lot of fun. Hiring me is fun too.”

Och självklart googlade reklamcheferna sina namn. David Droga, Gerry Graf, Ian Reichenthal och Scott Vitrone blev så intresserade att de kallades Brownstein till intervju. Ian Reichenthal och Scott Vitrone erbjöd honom jobb och nu är Brownstein på Y & R New York.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.