Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklamarna får stöd av kyrkan

Publicerad: 4 januari 2010, 07:42

Brittiska kulturministern Ben Bradshaw har mötts av massiva protester efter förslag om att tillåta produktplacering i tv.
Nu har även engelska kyrkan gett sig in i debatten och ställer sig på reklamkreatörernas sida.


När Ben Bradshaw tillträdde som Secretary of State for Culture, Media and Sport i somras innebar det en ny attityd till reklam- och mediefrågor.

Hans företrädare Andy Burnham var motståndare med argumentet att gränsen mellan tv-reklam och tv-program inte får bli ännu otydligare.

Sedan i somras är han hälsominister och ny kulturminister Bradshaw lanserade i höstas ett förslag om produktplacering som innebär att barnprogram, alkohol, tobak och receptbelagda läkemedel är undantaget.

Om de ny reglerna införs skulle det innebära ett tillskott på upp till 1,6 miljarder kronor för de kommersiella kanalerna, enligt brittiska regeringen.

Men innan förslaget drivs vidare vill Ben Bradshaw ha in synpunkter. Och synpunkter har han fått.

British Medical Association skriver att man är djupt oroade över produktplacering som marknadsför spel, alkohol och mat med mycket fett, salt och socker.

Läkarorganisationen påpekar att barn även ser på annat än barnprogram och det finns forskning som visar att barn påverkas lätt av produktplacering.

Lärarförbundet National Union of Teachers protesterar också. ”Det är sorgligt att regeringen nu gjort en helomvändning om produktplacering. Det är tillräckligt med kommersiellt tryck på barn och ungdomar som det är i dag utan produktplacering i tv”, skriver John Bangs, utbildningschef på National Union of Teachers.

Att produktplacering är laddat för britterna visar The Church of England som gett sina åsikter till Ben Bradshaw. Engelska kyrkan använder sig av förre kulturministerns argument och ifrågasätter även om det finns så mycket pengar för de brittiska tv-kanalerna i produktplacering. Och kyrkan befarar att liberalare regler kan innebära ett skifte från traditionell reklam vilket i sin tur skulle skapa arbetslöshet bland reklamare och medieköpare.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.