Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklamarna optimistiska

Publicerad: 5 februari 2008, 14:10

Just nu går det som bäst för reklambranschen visar en enkät som Reklamförbundet skickat ut till medlemsföretagen. Och en stor del av de tillfrågade tror att det kommer att förbli så fram till hösten.


I dag säger SEB:s chefsekonom Robert Bergqvist till Di.se att han räknar med räntesänkningar från Riksbanken redan till sommaren, på grund av en vikande konjunktur. Men samma oro har inte nått reklambranschen, som är optimistisk i en enkät som Reklamföbundet skickat ut till 269 medlemsföretag. Knappt hälften (kanske de mest positiva?) svarade på enkäten. Fler än hälften, 55 procent, tycker att förutsättningarna för dem är bättre i dag än för ett halvår sedan.

Bara sex procent tycker att det är sämre nu. Om framtiden säger 67 procent att det kommer att vara samma läge som nu om sex månader. Här finns en begynnande pessimism – var fjärde tillfrågad tror att det blir sämre tider.

Detta påverkar rekryteringsbehovet. Förra året räknade 50 procent av de tillfrågade med ett ökat rekryteringsbehov – nu har den siffran sjunkit med 8 procentenheter.
I dag är det 58 procent som tror att rekryteringsbehovet under de kommande sex månaderna minskar eller är oförändrat.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.