Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklamattack mot Svenska Spel

Publicerad: 30 april 2008, 07:15

Inte nog med att Svenska Spels vd avgår i protest mot regeringens spelpolitik. Nu blir de också utmanade på reklamplats. Brittiska Ladbrokes riktar i en kampanj som inleds i veckan udden både mot statens spelbolag och spelpolitik med budskapet: ”Svenska spel – engelska odds”.


Bild från Ladbrokes-filmen.

Ladbrokes var först ut att utmana det svenska spelmonopolet när de 2001 etablerade sig i Sverige, och de är den aktör som hårdast har drivit lobbying i spelfrågan i Sverige. Bolaget har mer än 14 000 anställda och

2 538 spelbutiker i Storbritannien, Irland och Belgien.

– Kampanjen är det största marknadssatsningen som Ladbrokes gjort någonsin i Sverige och Norden. Fast när vi planerade kampanjen kände vi inte till att en gammal jordbruksminister skulle utses till ordförande för Svenska Spel, säger Lasse Dilschmann, vd för Ladbrokes i Sverige, med illa dold ironi.

– Med kampanjen tar vi en tydlig utmanarposition till Svenska Spel. Vi visar att vi ger mer tillbaka till spelarna. Men den är också ett sätt att flytta ut speldebatten till massorna.

Ladbrokes har de senaste två åren hållit igen på reklam i Sverige.

– Fokus har varit att jobba mot våra kunder. Vi har också tyckt att reklam för spel hittills varit ganska undermålig i Sverige. Det har handlat om att likriktat dramatisera möjligheterna att vinna, med Svenska Spels reklam som undantag. De har varit duktiga.

Målet med Ladbrokeskampanjen är uttalat att ta spelare från Svenska Spel.

– Syftet är att visa att vi kan och vill verka på den svenska marknaden, fast med bättre lösningar för spelarna och med stort samhällsansvar. Det är en opinionskampanj som också har kommersiella syften.

Kundvård blir allt viktigare för att hålla kvar spelarna. Spelmarknaden växer, men internetspelarna blir inte fler.

– Vi räknar med att sex procent av spelet sker på nätet. Det totala spelandet på nätet går inte upp, men spelbranschen har under några år lagt mycket pengar på ganska få spelare, säger Lasse Dilschmann.

Med vd-skiftet på Svenska Spel framstår den borgerliga regeringen som värnare av spelmonopolet, trots stämmo-beslut hos både moderater och folkpartister i motsatt riktning.

– Det är hyckleri när Anders Borg försvarar Svenska Spels position genom att hänvisa till idrottens finansiering. Men regeringen är uppenbart pressad av kritiken från EU.

Ladbrokes kampanj är nordisk, och kommer att gå på tv i Sverige, Danmark och Norge och går i maj och juni, under bland annat hockey-VM och fotbolls-EM, kompletteras med print- och utomhusreklam. Grunden är en 45-sekundersfilm med den brittiske skådespelaren Ed Stoppard med budskapet: ”Svenska spel – engelska odds”.

Med den tydliga udden mot Svenska Spel förväntar de sig motreaktioner.

– De kommer säkert att reagera. Men vi har gått igenom det noga med våra jurister, säger Lasse Dilschmann.

Reklambyrån och produktionsbolaget kom in i planeringen på ett tidigt stadium.

– Det har varit ett ganska speciellt samarbete i en treklav med Ladbrokes, oss och reklambyrån Foreign, säger Henrik Ihre.

– Ända sedan pitchen har det varit ett spännande projekt. Här har det också handlat om att få ihop tre länder och förankra processen i varje land, säger Peder Mårtensson.

Janne Sundling

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.