Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklamattacken mot Swedish Match

Publicerad: 22 april 2008, 10:15

"Swedish Match söker vd utan samvete – ditt arbete blir att bokstavligen gå över lik”. Så står det i annonsen som väckt stor uppmärksamhet i dag. – Annonsen är ganska osmaklig och jag förstår inte varför A Non Smoking Generation ger sig på oss, säger Mikael Arnebert, informationschef på Swedish Match, till Resume.se.


Annonsen i Punkt SE i dag.

Börsnoterade Swedish Match står inför ett vd-byte sedan Sven Hindrikes meddelat han lämnar sin befattning.

I dag håller tobaksjätten bolagsstämma – och då passar A Non Smoking Generation på att attackera bolaget med en annons i gratistidningen Punkt SE.

Rubriken i annonsen lyder: ”Vd utan samvete till Swedish Match”. Längre ner står det bland annat: ”Swedish Match söker en vd med placering i Stockholm. Ditt arbete blir att bokstavligen gå över lik för att uppnå de mål som styrelsen sätter upp”. Längst ner finns Swedish Match logga. Undangömd i i högra hörnet finns avsändaren – A Non Smoking Generation.

– Man kan undra varför A Non Smoking Generation gång på gång ger sig på oss och snuset. Vi har den största respekten för deras arbete, men de har egendomliga prioriteringar. De borde ge sig på den internationella cigarettindustrin i stället, säger Mikael Arnebert, informationschef på Swedish Match, och fortsätter:

– Många slutar röka med hjälp av snuset. Runt 7 000 människor dör av cigarettrökning varje år enligt Folkhälsoinstitutet, men ingen påstår att någon dör av snuset, säger Mikael Arnebert, informationschef på Swedish Match.

Tror du att annonsen kan skada er med tanke på att den riktiga avsändaren är undangömd?
– Knappast. Läser man rubriken får man nog det klart för sig att det inte är vi som gjort den.

Kommer ni att höra av er till A Non Smoking Generation med era synpunkter?
– Vi har inga sådana planer. Vi kommer inte att vidta några åtgärder.

A Non Smoking Generation arbetar sedan 1979 med att förhindra barn och ungdomar från att börja använda tobak och organisationens generalsekreterare  Fredrik Söderhielm hävdar tvärtom att man är rätt ute när man angriper Swedish Match.

– Vi tycker att Swedish Match är ett oetiskt bolag med arbetsmetoderna de använder för att få folk att börja snusa, och ska man vara vd för ett sådant bolag krävs ett rätt rymligt samvete, säger  Fredrik Söderhielm och fortsätter:

– Vi ger oss på de internationella tobaksbolagen också, men också Swedish Match som är klar marknadsledare för en tobaksprodukt. Så länge Swedish Match med sina köpta forskare påstår att snus är bättre än cigg och inte är helt ärliga med att de marknadsför en farlig tobaksprodukt kommer vi att agera mot dem.

A Non Smoking Generation planerar ytterligare attackannonser mot Swedish Match den här veckan.

Annonsen är gjord av A Non Smoking Generations huvudbyrå King.

Magnus Helander

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.