Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklamavbrott i ishockey tvistefråga i KU

Publicerad: 24 oktober 2012, 14:07

Orgelmusik eller reklam i ishockeyns nedsläppspauser? Den frågan sliter nu konstitutionsutskottet med. För TV4 står 15 miljoner kronor på spel.


Normalt hanterar de tunga riksdagsmännen i konstitutionsutskottet, KU,  allvarliga frågor som hur statsråden skött sina åligganden. Men sedan  några veckor plågas de av frågan om vad som ska hända när domarna blåser  av hockeymatcher.

Sedan radio- och tv-lagen senast ändrades 2010 för att stämma med EU:s  tv-direktiv kvarstod ett antal justeringar och mindre frågor. En av  dessa är frågan om reklamavbrott i direktsänd sport, i huvudsak ishockey  och tennis som har inlagda pauser i spelet.

Pauserna är kortare än en minut, oftast 45 sekunder i hockey, då  publiken tvingas genomlida orgelmusik. I de flesta länder sänds då  reklam i enlighet med EU-reglerna, men inte i Sverige där lagen  förbjuder avbrott för reklam i sportsändningar.

Förslaget slår direkt mot TV4, eftersom MTG, SBS och Eurosport sänder  från utlandet. I pengar handlar pausreklamen om cirka 15 miljoner kronor  om året för TV4.

I våras behandlade KU ett förslag om att minska reklamtiden i Sverige  från 12 till 8 minuter per timma. Då utfrågades TV4:s vd Casten Almqvist och kanalens förre vd Jan Scherman av KU och lyckades stoppa förslaget.  I stället beställde oppositionens riksdagsmajoritet en utvärdering av  reklamens effekter av regeringen.

I sin proposition med mindre ändringar av radio- och tv-lagen föreslår  regeringen att reklamavbrott tillåts. De enda partier som tidigare  motionerade mot förslaget var Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna.  Det fanns en bred majoritet för regeringen.

Men för fyra veckor sedan kovände Socialdemokraterna. Sven-Erik  Österberg och ett halvdussin andra socialdemokrater i KU lämnade in en  motion som föreslår förbud mot reklam i direktsända sportsändningar.  

Bakgrunden är att en stor del av Socialdemokraternas riksdagsgrupp är  missnöjd med att Österberg i våras i KU inte lyckades minska reklamtiden  i tv. Då kan en markering mot pausreklamen lugna partiets  reklamskeptiker.

I tisdags behandlades frågan utan att KU kom till skott. Miljöpartiet har  inte motionerat emot förslaget och kan avgöra matchen, men har en  allmänt reklamkritisk inställning. Konstitutionsutskottets ordförande  Peter Eriksson (MP) låter hälsa att han inte vill uttala sig medan  utskottet tacklar frågan.

Vice ordförande Per Bill (M) hoppas att en  kompromiss kan utformas till KU-mötet den 7 november så att ärendet kan  gå i mål.

Framtiden får utvisa vem som vinner.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.